تمر هندی یا خرمای هندی

تمر هندی یا خرمای هندی

تمبر هندی به معنای خرمای هندی از بومیان قاره آفریقا می باشد . این گیاه قهوه ای رنگ بوده و مزه ای ترش دارد و سرشار از قند است .

تمر هندی (Tamarindus Indica) یک میوه خوشمزه، شیرین و ترش است که دارای طیف گسترده ای از کاربردها از جمله برای اهداف دارویی و آشپزی است. این میوه از یک درخت باریک متوسط ​​با برگ های همیشه سبز تهیه می شود . این میوه ها در غلاف ها با پوسته های بلند و قهوه ای قرار دارد .  این میوه در حدود ۵۰۰۰ سال پیش به آسیا راه یافت در صورتی که ۵۰۰ سال پیش بود که از طریق مهاجران اسپانیایی به آمریکا راه یافت . امروزه آمریکای جنوبی و مکزیک بزرگترین مصرف کنندگان و تولید کنندگان تمر هندی در جهانند .
از تمرهندی به صورت های مختلفی می توان استفاده کرد . می توان آن را به عنوان یک میوه خام مصرف کرد یا خشک کرد و به عنوان ادویه از آن بهره برد .
تمر هندی دارای خواصی چون کاهش التهاب در سراسر بدن ، بهبود دید ، افزایش تنفس ، بهبود وضعیت پوست و بهبود سیستم گوارش ، کاهش درد ، افزایش مقاومت سیستم ایمنی ، کاهش تب ، کاهش کلسترول ، افزایش سلامت قلبی ، از بین بردن انگل و کرم ها ، ضد سرطان و … است .
این میوه شامل سطح قابل توجهی از ویتامین C ، E  و B، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، منگنز و فیبر است. همچنین دارای آنتی اکسیدان قوی و ضد التهابی است.

بهبود هضم :

تمر هندی به مدت طولانی به عنوان یک ملین طبیعی شناخته شده است و این امر به سبب فیبر موجود در آن است . خوردن تمرهندی به عنوان یک میوه یا یک ادویه می تواند کارآیی سیستم گوارش شما را افزایش دهد، در حالی که فیبر می تواند مدفوع شما را راحتی از روده عبور دهد . همچنین این ماده سبب تحریک معده شده و می تواند سریعتر غذا را حل کند  . از این رو این میوه سبب بهبود دستگاه گوارش شده و یبوست را از بین می برد . این میوه همچنین اسهال مزمن را نیز رفع می کند .

محافظت از سلامت قلب :

مطالعات بر روی تمر هندی نشان داد که در کاهش فشار خون و کلسترول موثر است . مقدار فیبرموجود در این میوه سبب  کاهش کلسترول می شود . پتاسیم موجود در تمرهندی ممکن است سبب کاهش فشار خون شود زیرا به مانند یک وازودیلاتور فشار سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد . همچنین میزان قابل توجه ویتامین C در این میوه می تواند تاثیرات رادیکال های آزاد را کاهش دهد .

بهبود گردش خون :

تمرهندی یک منبع بسیار خوب آهن است و می تواند بیش از ۱۰ درصد از نیاز روزانه به آهن را تامین کند .عرضه سالم آهن در بدن باعث می شود که گلبول های قرمز خون تامین شده و عضلات و اندام های مختلف به درستی عمل کنند. همچنین کمبود آهن ناشی از کم خونی که با ضعف ، خستگی ، سردرد ، اختلالات شناختی و مسائل معده همراه است ، درمان شود .

بهبود عملکرد عصبی :

یکی از مهمترین ویتامین های موجود در تمر هندی، کمپلکس B است . تیامین که بخش مهمی از ویتامین B است ، در مقادیر زیادی در این میوه وجود دارد . تیامین مسئول بهبود عملکرد عصب و همچنین رشد عضلات است که می تواند به شما کمک کند تا فعالیت خود را بهبود بخشید .

کاهش وزن :

یکی از ترکیبات منحصر به فردی که از تمرهندی استخراج می شود یا به عنوان یک مزیت از آن به عنوان یک ادویه استفاده می شود، اسید هیدروکسی تریک (HCA) نامیده می شود . این اسید با مهار آنزیم ذخیره چربی در بدن به کاهش وزن کمک می کند . علاوه بر این ، این میوه با افزایش میزان سروتونین عصبی، اشتها را سرکوب  می کند .

ظرفیت ضد التهابی:

اسانس تمرهندی دارای توانایی ضد التهابی ، از جمله کاهش درد مفاصل ، آرتریت ، نقرس است . همچنین برای درمان التهابات چشمی نیز موثر است .

افزایش ایمنی:

سطح بالای ویتامین C و سایر اثرات آنتی اکسیدانی موجود در تمرهندی یک راه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن بشمار می رود . این میوه سبب دور بودن دراز مدت از عفونت های میکروبی و قارچی است . همچنین از بروز انگل در بدن جلوگیری می کند .

مضرات تمر هندی:

مهم ترین نگرانی در مورد تمرهندی این است که فشار خون را کاهش می دهد و همچنین موجب تشدید خونریزی می گردد . اگر آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خونی استفاده می کنید در مصرف این میوه دقت کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید