تولید چای سفید در استان گیلان برای اولین بار

تولید چای سفید در استان گیلان برای اولین بار

۹۵ درصد تولید انواع چای کشور در گیلان تولید می شود و ۱۰۰ هزار خانوار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید چای فعالیت دارند و امرار معاش می‌کنند . چای ایرانی و چای گیلان بهترین نوع چای می باشد و با چای هیچ کجای جهان قابل قیاس نمی باشد .

چای که از درخت کاملیا سیننسیس  ( Camellia sinensis )تهیه دارای انواع مختلفی چون چای سیاه ، چای سبز ، چای اولانگ ، چای زرد ، چای سفید می باشد . در بین این تنوع از چای ،تولید چای سفید هم خواص بیشتری دارد و هم نسبت به خواصی که دارد بدون عوارض خاصی است .
کاهش فشار خون ، کاهش کلسترول ، ضد سرطان ، تقویت بدن ، تقویت قلب ، کاهش وزن و … تنها بخشی از خواص این چای است . چای سفید بدون تخمیر است و از جوانه های تازه بوته چای تهیه می شود . این چای بسیار اندک است و متاسفانه ب دلیل اندک بودن قیمت بالایی نیز دارد . هم اکنون قیمت این چای در باز بالای ۱ میلیون تومان است .

تولید چای سفید در استان گیلان و در کارخانجات چای گیلان آغاز شده که تا کنون موفق به تولید ۱۰۰ کیلوگرم چای سفید شده اند . کشور های اندکی همچون سریلانکا ، چین و هند تاکنون دست به تولید این چای زده اند و اکنون ایران نیز در ردیف این کشور ها قرار دارد .

 

انواع چای

 

چرا چای سفید گران قیمت است ؟

این چای از بوته های باز نشده بوته چای به دست می آید و به طور متوسط می توان گفت از هر ۸ کیلو غنچه چای ۱ کیلو چای سفید به دست می اید . در واقع تصور این است ، تولید چای سفید در کارخانه به سبب اینکه چای تخمیر نمی شود و فرآیند خاصی روی آن صورت نمی گیرد کار آسان و کم هزینه ای است ، اما چنین نیست . زیرا تولید چای در کارخانه شاید کم هزینه باشد اما برداشت چای در باغ های چای بسیار سخت است . چون که این چای از غنچه های باز نشده بوته چای تهیه می شود ، برای برداشت چای در باغات از هیچ گونه دستگاه یا قیچی های مخصوص چیدن چای نمی توان کمک گرفت و تنها باید با استفاده از نیروی انسانی اقدام به برداشت چای کرد . خوشبختانه تولید چای در گیلان موجب استقبال هموطنان ایرانی شد و هر آنچه که تولید شد به فروش رفت .

 

چای سفید در گیلان

نحوه دم کردن :

برای دم کردن چای سفید ، پس اینکه آب به جوش آمد مدتی صبر کنید تا دمای جوش آب حدود ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد برسد . آنگاه روی چای خشک ریخته و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد . سپس صاف کرده و میل کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید