خواص جالب دانه های آفتابگردان برای پوست و مو

خواص جالب دانه های آفتابگردان برای پوست و مو

همه ما با دانه های آفتابگردان آشنا هستیم . دانه های آفتابگردان به عنوان تنقلات مصرف بسیاری دارد . حتما همه شما حداقل یکبار تخمه میل کرده اید . اما در این مطلب قصد داریم از خواص دانه های خام آفتابگردان برای شما بنویسیم .

هضم راحت غذا ، جلوگیری از کلسترول خون ، کنترل فشار خون ،آسم ، آرتریت روماتوئید ، استئوآرتریت و … از جمله خواص دانه های آفتابگردان است . در زیر به توضیح مختصری از هرکدام می پردازیم .

هضم راحت :

دانه های آفتابگردان به سبب دارا بودن الیاف نامحلول می توانند تا حد زیادی هضم را تسهیل کنند . دانه های خام می توانند عملکرد سیستم گوارش را تقویت کنند و یبوست را نیز از بین ببرند .

کلسترول خون :

دانه های آفتابگردان حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، ویتامین E، مس، سلنیوم و … می باشد . این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را از بین می برند و مانع از بروز کلسترول خون می شوند تا از مسدود شدن رگ های خونی جلوگیری کنند . از این رو از بیماری هایی مانند آترواسکلروز ، عروق مسدود شده ، سکته مغزی ، بلوک قلب ، حمله قلبی ، و … نیز جلوگیری می شود .
همچنین این دانه ها سطح کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهند .

کنترل فشار خون :

مصرف دانه های آفتابگردان تاثیر زیادی بر سطوح فشار خون ما دارد.  وجود پتاسیم بسیار زیاد ، به راحتی می تواند از اثرات شدید ناشی از تغییر ناگهانی سطح سدیم در بدن ما جلگیری کند . در نتیجه، فشار خون ما افزایش نمی یابد و ما می توانیم از خطر ابتلا به فشار خون جلوگیری کنیم.

ضد سرطان :

خواص آنتی اکسیدانی دانه های آفتابگردان برای کاهش آسیب سلولی بسیار عالی است و گاهی اوقات حتی به طور کامل آن را متوقف می کنند. آنها همچنین شامل برخی از ترکیبات ضد سرطان مانند فیتوسترولها ، لیگناها و … هستند که نقش مهمی در حفاظت از سرطان پستان ، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ دارند و مانع رشد سلول های سرطانی می شوند و به طور کامل از بین می برند .

بهبود دیابت :

خواص آنتی اکسیدانی دانه های آفتابگردان نیز برای افراد دیابتی مفید است.  دانه های خام می توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند و از بدن ما به طور پیوسته محافظت کنند .

بهبود استخوان :

دانه های آفتابگردان می توانند از استخوان های ما بسیار مراقبت کنند .  به سبب دارا بودن مقدار بالای کلسیم و منیزیم که برای حفظ ساختار فیزیکی استخوان ها ضروری است. همچنین کشف شده است که مس موجود در دانه های آفتابگردان خام برای فعال کردن آنزیم هایی که باعث افزایش قدرت و انعطاف پذیری استخوان ها و همچنین مفاصل با اتصال متقابل الاستین و کلاژن (دو عامل فعال بافت همبند) می شود ، موثر است .

بهبود اعصاب :

تراکم منیزیم بالا در دانه های آفتابگردان نیز برای اعصاب ما مفید است . این مواد کلسیم را بهسرعت به نورون منتقل می کند. این ها برای حفظ عضلات و همچنین آرام کردن رگ های خونی  که منجر به ایجاد سیستم عصبی آرامی می شود .

خواص دانه های آفتابگردان برای پوست :

داشتن پوستی سالم و شفاف مستلزم یک تغذیه درست می باشد . در واقع با انتخاب نوع غذاهایی که می خورید می توانید به داشتن پوستی زیبا کمک کنید .
دانه های آفتابگردان غنی از ویتامین E بوده ، که به عنوان یک درمان طبیعی قوی برای پیری زودرس شناخته می شوند. این دانه ها پوست را از آسیب های ناشی از رادیکال آزاد در بدن ، آسیب های خورشید و آسیب های محیطی محافظت می کند .از این رو به جلوگیری از نشانه های پیری و حفظ سلامت پوست کمک می کنند .
مس موجود در دانه ها می تواند تولید ملانین را در بدن ما افزایش دهد ، در نتیجه پوست ما را در مقابل اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کند .
اسیدهای چرب ضروری (اسید لینولئیک،  اسید پالمیتیک ، اسید اولئیک ، اسید استاریک و … ) در دانه ها ، دارای خواص ضدباکتریایی قوی هستند که از شکستگی ، عفونت و سایر مشکلات پوستی جلوگیری می کند.
این دانه ها غنی از مواد مغذی است . دانه های آفتابگردان می توانند غذای فوق العاده ای برای پوست ما باشند . آنها سلول های ما به اندازه کافی تغذیه می کند و رطوبت مورد نیاز پوست ما را تامین می کنند . از رو موجب می شوند پوستی نرم، انعطاف پذیر، صاف و سالم داشته باشیم .

خواص دانه های آفتابگردان برای مو :

دانه های آفتابگردان به دلیل دارا بودن روی و ویتامین E می توانند رشد مو ها ما را به طرز چشمگیری افزایش دهند . این مواد به افزایش گردش خون در سر پوست ما کمک می کنند ، بنابراین فولیکول ها به شدت تحریک می شوند.
دانه ها با ویتامین B6 یا پیریدوکسین غنی هستند که جذب روی را در بدن ما افزایش می دهد و اکسیژن بیشتری به پوست سر می رسد.  این باعث می شود که از ریزش حاد موها رها جلوگیری شود .
اسیدهای چرب ضروری ، به ویژه اسید چرب اشباع شده موجود در دانه های آفتابگردان ، مرطوب کننده مو طبیعی محسوب می شوند  . این خواص رطوبت از دست رفته تارهای مو را بازیابی می کند و از خشک شدن آنها جلوگیری می کند .

مطمئن باشید اگر از دانه های خام آفتابگردان استفاده کنید ، پس از مدتی بدن شما از شما تشکر خواهد کرد !


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید