خرمالو

خواص و مضرات میوه خوشمزه خرمالو

یکی از میوه های بسیار خوشمزه و پرطرفدار خرمالو می باشد . این میوه خوشمزه دارای فواید بسیاری نیز می باشد . در این مطلب قصد داریم با فواید و خواص گوناگون خرمالو آشنا شویم .

این میوه بومی چین می باشد ، اما امروزه در سراسر جهان گسترش یافته و همجا به راحتی یافت می شود . این میوه حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B6، همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر ، کاتچین ها، گالاکتاچین، اسید بوتولینیک و ترکیبات مختلف کاروتنوئیدی هستند .
از جمله فواید خرمالو می توان به بهبود سلامت چشم، کاهش علائم پیری، جلوگیری از انواع مختلف سرطان، بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، افزایش متابولیسم، تقویت استخوان ها، تقویت عملکرد شناختی، فشار خون پایین و بهبود پوست ، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب و افزایش گردش خون اشاره کرد .
بگذارید به مزایای خرمالو در زیر نگاهی بیندازیم :

جلوگیری از سرطان :

این میوه کوچک خوشمزه با آنتی اکسیدان ها، توانایی بدن شما را برای مبارزه با رادیکال های آزاد بهبود می بخشد . رادیکال های آزاد می توانند سلول های سالم را به سلول های سرطانی تبدیل کنند و به سیستم های مختلف بدن آسیب برسانند . وجود سطح بالایی از ویتامین C و A و همچنین ترکیبات فنلی مانند کاتچین ها و گالاکاچچین ها به طور مستقیم به جلوگیری از انواع مختلف سرطان کمک می کنند . بنابراین، اضافه کردن خرمالو به رژیم غذایی شما می تواند به شما کمک کند تا از ابتلا به انواع مختلف سرطان حفظ شوید .

افزایش ایمنی :

به علت حضور ویتامین C به افزایش سیستم ایمنی کمک می کند . یک خرمالو تقریبا ۸۰٪ از نیاز روزانه شما را به مواد مغذی مفید تامین می کند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و تولید گلبول های سفید را افزایش می دهد که مهم ترین دفاع در برابر عفونت های میکروبی، ویروسی و قارچی، می باشد .

کمک به هضم :

مانند بسیاری از میوه ها، خرمالو یک منبع خوب فیبر است که تقریبا ۲۰٪ نیاز روزانه شما را تامین می کند . مصرف  فیبر به دستگاه گوارش ،افزایش ترشحات آب و گوارشی، کاهش علائم یبوست و اسهال کمک می کند . طور کلی، میوه های دارای فیبر بالا مانند خرمالو می توانند به سیستم گوارش شما کمک بزرگی کنند و از سرطان کولورکتال و دیگر بیماری های مشابه محافظت کنند.

جلوگیری از پیری زودرس :

خرمالو غنی از تعدادی از ویتامین ها، به ویژه ویتامین A، بتا کاروتن، لوتیین، لیکوپن و کریپتوکسانتین است . این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و سبب کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از نشانه ها پیری زودرس مانند چروک، لکه های سنی، بیماری آلزایمر، خستگی، از دست دادن بینایی، ضعف عضلات و … می شوند .

بهبود بینایی :

خرمالو حاوی ترکیباتی است که برای چشم مفید می باشد . یکی از اعضای گروه ویتامین B موجود در خرمالو به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان عمل کرده و به سلامت چشم کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که این میوه از آب مروارید و شب کوری نیز جلوگیری می کند .

کنترل فشار خون :

پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی است که به مقدار فراوان در این میوه یافت می شود .. پتاسیم می تواند به عنوان یک وازودیلاتورعمل کرده و فشار خون را پایین بیاورد . فشارخون بالا بسیار خطرآفرین می باشد .

تنظیم گردش خون :

همراه با کاهش فشار خون، خرمالو ها در ایجاد گلبول های قرمز موثر هستند . افزایش گردش خون باعث افزایش عملکرد شناختی، تنش عضلانی، سوخت و ساز بدن و سطح انرژی و همچنین بهبود زخم و رشد سلولی می شود .

مضرات :

این میوه ممکن فشار خون را بسیار پایین بیاورد . از این رو اگر به فشارخون پایین مبتلا هستید در مصرف آن دقت کنید .

گذاشتن نظر