خواص گل بنفشه

خواص گل بنفشه

بنفشه از جمله گیاهان دارویی است که به عنوان گل در خانه ها برای تزئین باغچه و منزل استفاده می شود . این گیاه بوته ای بوده و دارای برگ های چهنی قلبی است

که از گردن گیاه سر از خاک بیرون می آورند بدین ترتیب می توان گفت بنفشه تقریبا ساقه ندارد . گل های این گیاه روی برگ ها قرار می گیرند . گل های بنفشه به رنگ های سفید و صورتی نیز وجود دارد اما اغلب رنگ راین گل بنفش است . بنفشه عطر بی نظیری دارد این گیاه به صورت عمده هم به عنوان گل زینتی و هم به عنوان دارویی کشت می شود .
بنفشه بومی آسیا و اروپا است اما اکنون در آمریکای شمالی و استرالیا نیز به صورت عمده کشت می شود . بنفشه در اوایل بهار گل می دهد و در تابستان عاری از گل است .

ابن سینا در کتاب قانون در رابطه با بنفشه چنین گفته است :
« بنفشه گیاهی است مشهور و ریشه اش چون سایر اجزایش نیروی دارویی دارد . دارای طبیعت سرد و تر است . گروهی گفته اند گرم است و در سردی برگش شکی نیست. گویند خون معتدل به وجود آورد . بو کردن و بر سر مالیدن آن سر درد را تسکین دهد . مالیدن و خوردن آن برای تورم چشم مفید است . بنفشه و به ویژه مربای بنفشه ، درمان سرفه گرم است و سینه را نرم می کند . شربت بنفشه درمان ذات الجنب و شش است و در این زمینه از جلاب ( شربتی که با گلاب و عسل یا شکر درست کنند ) بهتر است . التهاب معده را از بین می برد . شربت بنفشه علاج درد کلیه و ملین ملایم است. تناول بنفشه خشک صفرا را بیرون راند . »

 

خواص بنفشه :
 

– ملین قوی
– ضدالتهاب مخاط دستگاه تنفسی
– تسکین سردرد
– بهبود درد کلیه
– مقعد بیرون زده
– بیماری های ریوی
– التهاب دستگاه گوارش
– ضد باکتری
– خلط آور
– خواب آور
– آرامش بخش
– شل کننده عضلات
– مسکن
– میگرن
– سرماخوردگی
 

طرز تهیه :
 

برگ و گل بنفشه کاملا خوراکی بوده و حتی به صورت خام می توانید مصرف کنید . می توانید برگ های تازه بنفشه به همراه آب بجوشانید هنگامی که رنگ آب به رنگ سبز در آمد از روی شعله برداشته از صافی رد کنید و پس از سرد شدن میل کنید . همچنین می توانید دستمالی را در آب جوش همراه برگ بنفشه فرو کنید و به صورت کمپرس رو موضع قرار دهید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید