خواص گیاه دارویی آنیسون

خواص گیاه دارویی آنیسون

آنیسون گیاهی یک ساله که ارتفاعی برابر با نیم متر دارد یکی از گیاهان دارویی می باشد که با آن آشنا می شویم . آنیسون (Pimpinella anisum  ) که با نام هی دیگری چون آنیوس ، کمون حلو ، نیوس بادیان رومی ،

رازیانه ی رومی نیز خوانده می شود . محل رویش این گیاه شرق نواحی مدیترانه ، غرب آسیا ، نواحی جنوبی اروپا تا مدیترانه ، خاورمیانه ، هندوستان ، شوروی سابق ، مکزیک ، مصر و اسپانیا می باشد . آنیسون از خانواده چتریان است .

آنیسون دارای برگ های قلبی شکل بوده که دارای ۳ – 5 برگچه می باشد . این گیاه دارای گل های گل های کوچک و سفید رنگ است . مهم ترین قسمت این گیاه میوه آن است ، آنیسون میوه های گلابی شکل دارد که بسیار معطر و خوشبو است . روی این میوه ها شیار هایی دیده می شود و در قسمت بالا نوک تیز می باشند که قسمت داخلی تیره و قسمت بیرونی سبز رنگ است . مرداد و شهریور ماه زمان برداشت این میوه است .

خواص آنیسون :

– سر درد ؛ استفاده از بخار این گیاه
– سرگیجه ؛ استفاده از بخار این گیاه
– بهبود درد گوش ؛ مخلوط روغن گل محمدی و آنیسون سابیده را در گوش بچکانید .
– رطوبت طحال
– تب بر
– افزایش شیر مادر
– ضدنفخ
– ضد اسپاسم
– خلط آور
– افزایش میل جنسی
– ضد کرم
– ضد میکروب
– ضد درد
– هضم کننده
– قاعده آور
– مقوی کبد
– آرامش بخش
– آلرژی زا
– محرک
– بهبود معده

 همچنین این گیاه ه سبب عطر و بوی بی نظیری که دارد به عنوان طعم دهنده و چاشنی به انواع غذا ها ، دسر ها ، گوشت و .. افزوده می شود . از رازیانه رومی در برای ساخت محصولاتی چون صابون ، حشره کش و همچنین برای افزایش نفوذپذیری داروها استفاده می شود .
در تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته نشان داده شده آنسیون موجب جذب آهن بیشتر و در نتیجه موجب بهبود کم خونی نیز می شود .
رازیانه رومی عارضه خاصی ندارد ولی بهتر است در دوران بارداری از مصرف آن خود داری شود .

 

 

طرز تهیه :

می توانید دمنوش این گیاه را به این صورت تهیه کرده ؛ آنیسون را خرد کرده سپس در آب جوش ریخته و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس به صورت چای میل نمایید . همچنین می توانید آن را با آب بجوشانید و از بخار آن استفاده کنید .

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید