فواید روغن گل ساعتی در طب سنتی

فواید روغن گل ساعتی در طب سنتی

گل ساعتی یکی گل های بسیار زیبا می باشد . فواید گل ساعتی قبلا بیان شده است . از این گیاه نیز در نیز مانند دیگر گیاهان دارویی ، دمنوش ، اسانس و روغن تهیه می شود . روغن گل ساعتی نیز دارای خواص ویژه ای می باشد .


روغن گل ساعتی دارای اثرات اثبات شده ای مانند کاهش استرس اکسیداتیو ، مرطوب کردن پوست ، جلوگیری از التهاب و خارش ، کمک به خواب ، کاهش استرس ، تقویت سیستم تنفسی ، از بین رفتن آفتاب سوختگی ، آرام کردن سیستم عصبی و تنظیم قاعدگی و … می باشد .
گل ساعتی حاوی سطوح بالای اسید لینولئیک ، اسید اولئیک ، کورستین ، فلاونوئیدها ، ویتامین A و ویتامین Cو همچنین سایر مواد معدنی ، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشد .

ضد التهاب :

این روغن با دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین C، بیوفلاوونویدها، آلکالوئید ها و دیگر آنتی اکسیدان ها، برای هر کسی که استرس اکسیداتیو را در بافت خود دارد ، می تواند یک نجات دهنده باشد این آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را از بین ببرند و التهاب بیش از حد در بدن را کاهش می دهند .

آرامشبخشی :

یکی از مهمترین فواید استفاده از این روغن، یک عامل آرام بخش برای سیستم عصبی است . آرامبخشی روغن این گیاه فراتر از کاهش استرس ساده است . گل ساعتی می تواند بر مشکلات عصبی مانند اسپاسم عضلانی و صرع تاثیر بگذارد و خلق و خو را نیز بهبود بخشد . از این رو سبب آرامش در بدن شما می شود .

جلوگیری از عوارض آفتاب سوختگی :

هنگامی که دچار آفتاب سوختگی می شوید ،  روغن گل ساعتی می تواند آفتاب سوختگی را از بین ببرد و  التهاب را کاهش دهد . آنتی اکسیدان های موجود در این روغن می تواند از استرس اکسیداتیو و جهش سلولی مرتبط با آفتاب سوختگی جلوگیری کنند و مانع از ابتلا به سرطان پوست و ملانوم شود .

بهبود پوست :

این روغن برای هرگونه مشکلات پوستی نیز می تواند مفید باشد .  از این رو سبب درمان مشکلاتی مانند اگزما، پسوریازیسو آکنه می تواند بشود . همچنین این گیاه دارای ترکیبات ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است که می تواند به بهبود ظاهر پوست ، کم کردن چین و چروک و لکه های ناشی از سن و حتی افزایش کشش پوست کمک کنند . علاوه بر این، این روغن به مانند یک نرم کننده است، به این معنی که آن می تواند از خروج رطوبت پوست جلوگیری کند .

ضد استرس :

خواص آنکسیولیتیک این روغن باعث از بین بردن نشانه های استرس و اضطراب می شود استرس می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی شخصی و حرفه ای شما اثر گذارد، در حالی که باعث التهاب، خستگی و خستگی ذهنی ناخواسته می شود. استفاده از چند قطره در معابد، گردن یا سینه – و یا استفاده از این روغن به عنوان یک ماده آروماتراپی – می تواند به میزان استرس مزمن و حاد شما کمک کند.

تنظیم قاعدگی :

استفاده از این روغن برای دوران بارداری می تواند مفید باشد زیرا سبب تنظیم قاعدگی می شود . این روغن با استراحت دادن به  ماهیچه ها، و همچنین به حداقل رساندن نوسان های خلق و خو می تواند هورمون ها را کاهش دهد . همچنین می تواند سطح اضطراب یا افسردگی را کاهش دهد که معمولا با قاعدگی همراه است .

خواب خوب :

این روغن چون دارای خواص آرام بخشی می باشد می تواند خواب خوبی را برای شما نیز فراهم کند . مواد موجود در این روغن می تواند علائم بی خوابی را از بین ببرد و به شما کمک می کند ، خواب صبحگاهی و احساس صبحگاه خوبی داشته باشید .

کاهش فشارخون :

روغن گل ساعتی  حاوی چربی های غیر اشباع است که می تواند به کاهش کلسترول کمک کند . در گذشته، مقدار کمی از این روغن به غذاهای خاص اضافه می شد  . این روغن می تواند سطح کلسترول و فشار خون را کاهش دهد که می تواند برای سلامتی قلب و عروق شما مفید باشد .

بهبود بینایی :

این روغن با غلظت خاصی از کاروتنوئید ها، از جمله لیکوپن، می تواند به سلامت چشم کمک کند . همچنین می تواند از آب مروارید نیز جلوگیری کند .

مضرات

متاسفانه استفاده از این روغن با عوارض جانبی خاص از جمله ضربان قلب نامنظم، سرگیجه، التهاب پوست و ناراحتی های دستگاه گوارش همراه است . همچنین در دوران بارداری و قبل و بعد از جراحی نیز مصرف نگردد .
استفاده بیش از حد از روغن گل ساعتی نیز می تواند سبب ضربان قلب نامنظم، ضربان قلب سریع ، التهاب عروق خونی و فشار خون بالا می باشد .

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید