فواید و مضرات جالب اسپند

فواید و مضرات جالب اسپند

اسپند (Peganum harmala) نام گیاهی است که همه آن را می شناسند و حداقل یکبار با آن برخورد داشته اند . در فرهنگ ما سوزاندن اسپند و دود حاصل از آن را برای چشم زخم کار ساز می دانند ، اما اسپند ، خواص بی نظیر دیگری هم دارد .


اسپند نام هایی چون سپند ، اسفند ، سدابِ سوری ، سِداب آفریقایی یا هارمِل دارد . اسپند گیاهی است چند ساله ، بوته ای و دارای ارتفاعی ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر ، برگ هایی منشعب و باریک به رنگ سبز ، گل هایی بزرگ به رنگ سفید مایل به سبز می باشد .
دانه های اسپند درون میوه های این گیاه قرار دارند . کپسول های میوه دارای ۳ حفره بوده و درون هر دانه ۵۰ عدد دانه سیاه اسپند قرار دارد .

این گیاه بومی آسیا بوده و در ایران نیز یافت می شود . به مرور این گیاه از ایران و دیگر کشور های آسیایی به اروپا و امریکا نیز برده شد و امروزه در آن جا نیز کشت می شود . این گیاه دارای طبعی گرم و خشک است .
دود حاصل از سوزاندن این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده و خوشبو کننده داشته و حشرات مزاحم را از محل دور می کند .

خواص :

– ضد افسردگی ؛ بدین منظور از جوشانده گل و دانه اسپند استفاده کنید .
– آرامش بخش ؛ بدین منظور از جوشانده گل و دانه اسپند استفاده کنید .
–  افزایش شیر مادر
– ضد کرم روده و انگل
– درمان رماتیسم
– افزایش نیروی جنسی
– تسکین درد معده
– ضد میکروب
– تنظیم قاعدگی و قاعده آور
– خواب آور و درمان بی خوابی
– تب بر
– درمان آسم
– سنگ صفراوی
– سکسکه
– درمان درد های عصبی
– درمان افتادگی رحم
– درمان بیماری ادراری
– رفع حالت تهوع ؛ مصرف جوشانده اسفند با عسل و روغن کنجد
– رفع کری گوش ؛ این گیاه را درون آب ترب و روغن زیتون جوشانده و چند قطره از آن را درون گوش بچکانید .
– افزایش وزن
– درمان صرع
– تسکین درد دندان
– رفع قرمزی چشم

فواید اسپند

مضرات :

مصرف بیش از ۱۵ گرم اسفند خاصیت روانگردانی داشته و مضر می باشد . همچنین این گیاه موجب از کار افتادن آنزیم مونوآمین اکسیداز درون کبد می شود و هنگامی که این اتفاق بیفتد تیرامین موجود در مواد غذایی آزاد شود و در نتیجه موجب فشار خون و ضربان قلب بسیار شدید ، سردردهای شدید ، شوک ، تشنج و در صورت عدم درمان سریع ، حتی مرگ شود . دقت داشته باشید قبل و بعد این گیاه از مصرف مواد غذایی تیرامین دار (الکل ، پنیر، سوسیس و کالباس و اکثر محصولات پروتئینی و لبنی ، میوه جات و غذاهای مانده و … ) پرهیز کنید .همچنین از مصرف این گیاه در زمانی از داروهای افسردگی استفاده می کنید پرهیز کنید .

مصرف این گیاه برای افرادی که مزاج گرم دارند توصیه نمی شود و ممکن است حتی در مقدار کم برایشان مضر باشد .
اگر از مصرف این گیاه آگاهی ندارید ، از مصرف خود سرانه آن پرهیز کنید . اسپند گیاهی سمی بوده و مصرف نا صحیح آن عوارض جبران ناپذیری دارد .

طرز مصرف :

برای مصرف این گیاه می توانید جوشانده ای از گل یا ریشه یا دانه آن تهیه کنید . بدین منظور کافی است اسپند را به همراه آب روی حرارت بگذارید تا بجوشد . پس از چند دقیقه جوشانده شما آماده است .
همچنین می توانید دانه های این گیاه را آسیاب کرده و دم کنید . بدین منظور مقداری آب جوش روی دانه ها ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید ، دم بکشد .
دانه های ان را می توانید سوزانده و دود کنید . برای ضد عفونی کردن محیط بسیار مفید است .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

گفتگوها

دیدگاهتان را بنویسید