بادمجان

مزایای مصرف بادمجان

بادمجان یکی از گیاهان پرطرفدار در آشپزی می باشد . این گیاه علاوه بر طعم دلنشینی که دارد ، دارای خواصی نیز است که در زیر با آن آشنا می شویم .

بادمجان یک منبع غنی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6، تیامین، نیاسین، منیزیم، فسفر، مس، فیبر غذایی، اسید فولیک، پتاسیم و منگنز است . بادمجان دارای خواصی چون جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش کم خونی ، سلامت قلبی عروقی ، تقویت سیستم گوارش ، کاهش وزن، کنترل دیابت، کاهش استرس، جلوگیری از سرطان می باشد .
در زیر به توضیح برخی از خواص بادمجان می پردازیم :

کمک به هضم :

این گیاه مانند بسیاری از سبزیجات دیگر منبع فیبر است که یک عنصر ضروری برای دستگاه گوارش محسوب می شود . این عنصر سبب راحت تر حرکت کردن غذا در روده می شود .  از این رو از یبوست جلوگیری می کند .
فیبر همچنین با کاهش بیماری های قلبی نیز مرتبط است، زیرا از کلسترول بد که می تواند رگ ها را مسدود سازد ، می کاهد .

کاهش وزن :

فیبر سبب پرشدن معده و کاهش احساس گرسنگی می شود .آنجایی که این گیاه حاوی مقادیر کم چربی یا کلسترول است، غذایی بسیار سالم برای افرادی محسوب می شود که سعی می کنند وزن کم کنند . از طرفی فیبر نیز پر کننده معده است که به کاهش احساس گرسنگی کمک می کند . با پر کردن معده و کاهش اشتها، احتمال کاهش وزن تا حد زیادی افرزایش می یابد .

جلوگیری از سرطان:

علاوه بر اثرات مفید فیبر، بادمجان منبع عالی آنتی اکسیدان ها می باشد . آنتی اکسیدان ها ، یکی از بهترین خطوط دفاع بدن در برابر انواع مختلف بیماری ها و شرایط سخت هستند  . بادمجان حاوی ویتامین C است که بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است زیرا تولید و فعالیت گلبول های سفید خون را تحریک می کند. همچنین، بادمجان حاوی منگنز است که یک آنتی اکسیدان طبیعی و یک ماده معدنی ضروری است.

بهبود استخوان :

این گیاه برای افرادی که در معرض خطر تخریب استخوان و پوکی استخوان هستند ، بسیار مفید می باشد . این گیاه دارای ترکیبات ویژه ای می باشد که برای مبارزه با پوکی استخوان بسیار مفید می باشد . همچنین بادمجان مقادیر قابل توجهی از آهن و کلسیم دارد که به سلامت استخوان کمک می کند . از طرفی این گیاه با دارا بودن پتاسیم به جذب کلسیم کمک می کند .

جلوگیری از کم خونی :

کمبود آهن ممکن است برای سلامتی بسیار خطرناک باشد و می تواند سبب کم خونی شود. کم خونی با سردرد ، میگرن، خستگی، ضعف، افسردگی و نمایان می شود .خوردن غذاهایی با آهن زیاد می تواند با کم خونی مبارزه کند  . بادمجان دارای مقادیر قابل توجهی از آهن می باشد . همچنین این گیاه با سلول های سرطانی که منجر به سرطان خون می شوند نیز مبارزه می کند .

بهبود سلامت قلب :

این گیاه به دلایل گسترده می تواند سبب بهبود وضعیت قلب شود . یکی از این راه ها وجود فیبر می باشد که سبب کاهش کلسترول بد خون می شود . کلسترول موجب گرفتگی در رگ های منتهی به قلب می شود . از طرف دیگر پتاسیم سبب کاهش فشارخون می شود . از این رو از سکته قلبی جلوگیری می کند .

مفید در بارداری :

بادمجان یک منبع غنی از اسید فولیک است که یک میان وععده بسیار مناسب برای زنان باردار محسوب می شود . فولات ها بخش مهمی از رژیم غذایی زنان باردار محسوب می شوند زیرا از نقص لوله های عصبی در جنین جلوگیری می کند . بنابراین توصیه می شود مادران باردار از بادمجان استفاده کنند .

مضرات :

بادمجان ممکن است در برخی از افراد سبب حساسیت شود .
از مصرف زیاد بادمجان بخصوص بادمجان سرخ شده پرهیز کنید .

گذاشتن نظر