مضرات و خواص دمنوش های شناخته شده

مضرات و خواص دمنوش های شناخته شده

در دنیای امروز همه پی به خواص گیاهان دارویی و دمنوش ها برده اند . هر گیاهی با توجه به خواص و مضرات آن می تواند برای فردی مضر یا مفید باشد . از این رو دانستن خواص دمنوش ها برای استفاده بجا و درست آنها ضروری می باشد .


در این بخش ما خواص و مضرات برخی دمنوش های را مورد بررسی قرار دادیم .

دمنوش زنجبیل :

دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی تند و طعم دار است . آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه با بیماری ها مبارزه می کند .
از جمله خواص دمنوش ها جلوگیری از تهوع در دوران بارداری ، جلوگیری از زخم معده ، کاهش یبوست ، کاهش درد قاعدگی ، کاهش التهاب ، کنترل قندخون و …می باشد .
توجه داشته باشد زنجبیل برای افرادی که دارای سنگ کلیه هستند می تواند مضر باشد . همچنین بانوان باردار بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند و همچنین در مصرف آن زیاده روی نکنند .

دمنوش نعناع :

نعناع یکی از پرطرفدار ترین گیاهان می باشد . این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدان، ضد سرطان، ضد باکتری و ضد ویروسی است .
دمنوش نعناع همچنین کمک به کاهش جوش، حالت تهوع و درد معده ، کاهش نشانه های سندرم روده تحریک پذیر ، حالت تهوع یا سوء هاضمه و … مفید می باشد .
از جمله مضرات نعناع می توان به احتیاط مصرف آن در دوران بارداری اشاره کرد . نعناع با تمام فوایدی که دارد اگر بیش از اندازه مصرف شود ممکن است فرد را دچار مشکلات گوارشی شدید کند .

دمنوش بابونه :

دمنوش بابونه اغلب به خاطر اثرات آرامش آن شناخته شده است . بابونه به عنوان یک کمک برای خواب شناخته می شود .
از دیگر خواص دمنوش بابونه می توان به ضد باکتری ، مبارزه با اسهال ، زخم معده ، بهبود قند خون ، ضد التهابی و محافظت از کبد اشاره کرد .
مصرف بیش از حد این گیاه موجب خواب آلودگی شدید می شود . همچنین این گیاه با برخی از داروهای بیهوشی تداخل دارد ، از این رو بهتر است قبل و بعد از جراحی استفاده نشود .

دمنوش اسطوخودوس :

این گیاه بسیار آرامشبخش بوده و برای داشتن خوابی آرام بسیار مفید است . از دیگر خواص اسطوخودوس می توان به تب بر ، رفع تپش قلب ، رفع ترشحات زنانه ، رفع سردرد یک طرفه و … اشاره کرد .
اسطوخودوس گیاهی بسیار قوی می باشد از این رو در مصرف آن زیاده روی نکنید . همچنین افراد صفراوی مزاج بهتر است در مصرف آن دقت کنند . در ضمن ممکن است برخی دچار حساسیت پوستی شوند .

با مهم ترین خواص دمنوش های شناخته شده آشنا شدیم . دمنوش ها دامنه بسیار گسترده ای دارند و بیان تمامی آن ها در یک مطلب ممکن نیست .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید