مورد یک گیاه باستانی

مورد یک گیاه باستانی

مورت یا مورد (‌Myrtus communis ) درختچه ای زیبا و سرسبز با ارتفاع بین ۱ تا ۵ متر و ۱۰ تا ۲۰ سال طول می کشد تا به ارتفاع نهائی خود برسد ، است . این درختچه در طب سنتی بسیار مورد توجه می باشد به سبب همیشه سبز بودن جاودانگی می باشد .

مورد بومی اروپا و شمال آفریقا می باشد و در مناطق گرمسیری ایران و نواحی مدیترانه‌ای نیز یافت می شود . منجیل ، هرزویل ، خرم‌آباد ، گیلان غرب ، نواحی بختیاری ، کرمان ، کازرون ، مهارلو ، اطراف شیراز ، تبریز ، سروستان ، فسا ، لار ، بندرعباس ، نقاطی از بلوچستان ، خراسان از جمله نقاطی از ایران هستند که این گیاه در آن می روید . این گیاه به سبب اهمیتی که داشت در عبادتگاه ها زیارتگاه ها کاشته می شد و مورد توجه ایرانیان، یونانیان و رومیان بوده است .

مورد در کتاب قانون بو علی سینا به عنوان گیاه ضد عفونت نام برده شده است . در آئین زرتشت مورد نماد اهورا مزدا است . در دین یهود ، مورد یکی از ۴ گیاهی است که از آن برای تهیه « لولاو » در جشن سوکوت ( سایه‌بان‌ها ) که به مناسبت بزرگداشت خروج بنی‌اسرائیل از مصر برگزار می‌شود ، استفاده می‌کنند . در اسطوره‌های روم باستان ، مورد یکی از نشانه‌های ونوس ( خدای عشق و زیبایی ) و ژوپیتر ( خدای خدایان روم ) محسوب می‌شود .

این گیاه همیشه سبز دارای ساقه‌های بسیار متعدد ، منشعب ، شاخه‌ها دارای برگهای نزدیک به هم و متراکم به رنگ خاکستری دارد . برگ هایی تیز و نزدیک بهم بدون دم برگ و کرک دارد . گل های مورد سفید رنگ و به صورت نر و ماده است . این گیاه میوه هایی به رنگ آبی تیره متمایل به سیاه است و دارای دانه های متعدد می باشد . از پودر میوه های (Mursins ) این گیاه برای چاشنی غذا استفاده می کنند . بهترین زمان جمع‌آوری برگ از اواسط بهار تا اواسط تابستان است که گیاه حداکثر فتوسنتز را انجام می‌دهد .این گیاه دارای عطر فوق العاده ای می باشد اما هرچه می گذرد از عطر آن کم می شود بنابراین هرچه تازه تر باشد بهتر است .

مورد برای رشد نیاز به تابیدن نور مستقیم آفتاب دارد ، خاک مناسب برای رشد این گیاه ، خاک ماسه ای ، شنی ، لومی مرطوب و خوب زهکشی شده است . این گیاه نسبت به باد های سرد و خشک حساس می باشد و دمای بین ۱۶ تا ۳۴ درجه برای این گیاه مناسب است . برا تکثیر این گیاه دانه های آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب گرم خیس کنید سپس در اواخر زمستان در گلدانی کاشته و هنگامی ک هوا گرم شد آن را به بیرون منتقل کنید .

خواص مورد :

– درمان التهاب مخاط بینی
– تبخال
– ضد عفونی‌کننده
– ضد انگل
– بهبود زخم
– ناراحتی‌های مجاری تنفسی  
– سینوزیت
– درمان سرفه‌های خشک
– در آکنه
– بواسیر
– پسوریازیس
– عفونت لثه ؛ بدین منظور دم کرده این گیاه را غرغره کنید .
– اثرات قابض
– ضداسهال
– تقویت ‌کننده رویش مو
– آفت ؛ بدین منظور دم کرده این گیاه را غرغره کنید .

 

 

مضرات مورد :

مصرف این گیاه برای زنان باردار توصیه نمی شود . همچنین مصرف بیش از حد موجب اسهال ، استفراغ و مسمومیت می شود .

طرز مصرف :

برای تهیه دمنوش این گیاه می توانید خشک شده برگ های این گیاه را با آب جوش مخلوط کرده اجازه دهید ۱۰ – 15 دقیقه دم بکشد سپس میل کنید .
همچنین میوه این گیاه هم به صورت خام هم به صورت خشک شده قابل مصرف است .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید