فواید هویج

نگاهی کوتاه بر فواید هویج

هویج میوه خوشمزه و خوش رنگی می باشد که طرفداران بسیاری دارد . این میوه در آشپزی هم کاربرد بسیاری دارد .

این میوه خوشمزه دارای فوایدی نیز هست . چقدر از فواید هویج برای بدن آگاهی دارید؟ هویج دارای مزایایی چون کاهش کلسترول، خطر ابتلا به حملات قلبی، پیشگیری از سرطان های، بهبود دید و کاهش علائم پیری، بهبود پوست، افزایش سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم، محافظت از سلامت قلب و عروق، سم زدایی بدن و افزایش سلامتی دهان می باشد .

هویج در طبقه بندی سبزیجات ریشه ای گنجانده می شود . این میوه انواع گوناگونی دارد که طعم های متفاوتی دارد . هر کدام از این نوع ها رنگ های مختلفی چون نارنجی، بنفش، سفید، زرد و قرمز دارند . چین بزرگترین صادر کننده هویج محسوب می شود .

در زیر به توضیح برخی از فواید هویج می پردازیم:

جلوگیری از بیماری های قلبی :

محققان آزمایشگاه گوارش ولفسون در ادینبورگ، اسکاتلند، در مطالعه ای نشان دادند که مصرف هویج کلسترول  را به اندازه ​​۱۱ درصد کاهش می دهد .
کلسترول بالا عامل اصلی بیماری های قلبی است . از آنجا که مصرف منظم هویج باعث کاهش سطح کلسترول می شود، توصیه می شود که با استفاده به اندازه از این میوه از مشکلات قلبی جلوگیری کنید .

فشار خون پایین :

از دیگر فواید هویج کاهش فشار خون است . هویج ها غنی از پتاسیم هستند که به مانند یک وازودیلاتور عمل کرده و می توانند تنش را در رگ های خونی و شریان ها کاهش دهند . کاهش تنش در رگ ها سبب افزایش گردش خون و فشار خون می شود . فشارخون با  سکته مغزی و حملات قلبی رابطه مستقیم دارد.

افزایش ایمنی :

هویج دارای توانایی ضد عفونی کننده و ضد باکتری است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار ایده آل می باشد . همچنین هویج یک منبع غنی از ویتامین C است که فعالیت سلول های سفید خون را تحریک می کند و یکی از مهم ترین عناصر سیستم ایمنی بدن انسان است.

کمک به هضم :

هویج، مانند بسیاری از سبزیجات، دارای مقدار قابل توجهی از می باشد . فیبر یکی از عناصر مهم برای گوارش محسوب می شود . فیبر با حرکت دادن راحت غذا در دستگاه گوارش از یبوست جلوگیری می کند .

جلوگیری از سرطان :

مصرف بتا-کاروتن با کاهش خطر ابتلا به سرطان های مختلف، بویژه سرطان ریه ارتباط دارد. محققان بریتانیایی کشف کردند که افزایش مصرف بتاکاروتن از ۱٫۷ تا ۲٫۷ میلی گرم در روز سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه تا ۴۰ درصد می شود. هویج حدودا ​​حاوی حدود ۳ میلیگرم بتا کاروتن است .
در مطالعه دیگری، محققان دریافتند که خوردن هویج غنی از فیبر، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۲۴ درصد کاهش می دهد.

بهبود بینایی :

دژنراسیون ماکولا یک بیماری چشم در سالمندان است. تحقیقات نشان داده است افرادی که بیشترین میزان بتا کاروتن را می خورند، تا۴۰ درصد کمتر به این بیماری دچار می شوند.  
کمبود ویتامین A سبب کمبود نور می شود. از آنجا که هویج غنی از ویتامین A است، برای بهبود چشم بسیار مفید است .

بهبود بهداشت دهان و دندان :

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در هویج باعث تحریک لثه ها و ایجاد بیش از حد بزاق می شوند. بزاق یک ماده قلیایی است و باکتری ها را متوقف می کند . از این رو سبب بهبود وضعیت دهان و دندان می شود.

کاهش سکته مغزی :

خوردن هویج در هر روز خطر ابتلا به سکته مغزی را تا ۶۸٪ کاهش می دهد. بسیاری از مطالعات بیانگر تاثیر مثبت هویج روی مغز است .

فواید هویج قطعا بسیار بیشتر از آنچیزی است که بیان شد اما همواره به خاطر داشته باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید .

گذاشتن نظر