پرسیاوشان چه فوایدی دارد

پرسیاوشان چه فوایدی دارد

یکی از گیاهان دارویی مورد استفاده در طب سنتی پرسیاوشان (Adiantum capillus veneris) است . این گیاه علاقه به رویش در مناطق مرطوب و کنار رودخانه و چاه های قدیمی و به طور کل مناطق سایه  دارد .

پرسیاوشان گیاهی با ارتفاع ۲ سانتی متر علفی و از تیره سرخسی می باشد که روی زمین می خزد . این گیاه شاخه هایی متعدد و بلند که برگ های کوچکی شبیه گشنیز روی آن قرار گرفته اند ،  دارد . برگ های این گیاه کوچک و بریده بریده و به طورت منظم دو به دو رو به روی هم هستند . این گیاه به رنگ سبز بوده و فاقد میوه و گل می باشد . در واقع تنها برگ های این گیاه ارزش دارویی دارد و حتی ریشه ان نیز کاربردی در طب سنتی ندارد . این گیاه  دارای طبیعتی معتدل بوده و در سراسر ایران بخصوص گیلان و مازندران یافت می شود . پرسیاوشان در نواحی مدیترانه ، اروپای مرکزی و جنوبی ، آمریکا نیز یافت می شود .

از دیگر نام های پرسیاوشان می توان به در گویش مازندرانی به نام‌های سیولنگه واش ، گیلکی چاه سیالَک و سیالک ، لری پَرِسیووَش و در گویش کردی با نام سیاوخشی نام برد .ترکیبات شیمیایی موجد در این گیاه شامل موسیلاژ ، قند ، اسید گالیک Gallic acid، تانن ، اسانس و ماده‌ای تلخ به نام کاپیلارین Capillarine می باشد .

 خواص :

– درمان سرماخوردگی
– تب بر
– ضد سرفه
– درمان سرخک
– نرم شدن سینه
– کمک بهبود بیماری های ریوی
– رفع گرفتگی بینی ؛ بدین منظور چند قطره از دمنوش گیاه را در بینی بچکانید .
– دفع اخلاط و بلغم
– ضد انگل
– ادرار آور
– تنظیم قاعدگی
– دفع سنگ مثانه
– درمان یرقان
– درمان اسهال
– تقویت مو ، رفع شوره سر و رشد بیشتر آن ؛ بدین منظور از پرسیاوشان ضمادی تهیه کرده روی موهای خود بمالید یا با دم کرده این گیاه موهایتان را شستشو دهید .
– معرق
– کمک به رفع تنگی نفس
– درمان برونشیت
– تقویت کلیه و طحال

 

پرسیاوشان

 

مضرات :

تاکنون مضراتی برای این گیاه گزارش نشده است . اما در هر حال توصیه می شود از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید . بخصو مصرف جوشانده باید با احتیاط صورت گیرد زیرا خواص جوشانده و به همان نسبت عوارض جوشانده قوی تر است .

طرز مصرف :

برای تهیه دمنوش ، آب جوش را روی گیاه خشک یا تر ریخته اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد . آنگاه صاف کرده و میل کنید .
برای تهیه جوشانده این گیاه نیز ، پر سیاوشان را به همراه آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد ، پس از مدتی صاف کرده و میل کنید . همچنین می توانید مقداری عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید .

از این گیاه می توانید شربتی تهیه کرده که برای سرفه و برونشیت بسیار مناسب است بدین منظور مقدار ۱۰۰ گرم پرسیاوشان خشک را با یک لیتر آب جوش و نیم کیلو شکر مخلوط کرده و به مدت شش ساعت بگذارید بماند سپس آن را با فشار از صافی بگذرانید و در داخل ظرفی بریزید تا کم کم ته نشین شود و بعد قسمت صاف شده‌ی روی آن را بردارید و با یک کیلو و نیم شکر و ۸۰ گرم دیگر برگ پرسیاوشان مخلوط کرده و بجوشانید تا غلیظ شود . از این شربیت بیش از ۲ قاشق در روز مصرف نکنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید