چقدر از فواید چای ترش آگاه هستید و از مضرات آن چه می دانید

چقدر از فواید چای ترش آگاه هستید و از مضرات آن چه می دانید


چای ترش (Hibiscus) یکی از معروف ترین دمنوش ها در طب سنتی است . فواید چای ترش بسیار متنوع و گوناگون می باشد . این چای به سبب طعم ترش مزه ای که دارد به چای ترش شهرت دارد.

این دمنوش دارای خواص منحصر به فردی چون توانایی آن برای درمان فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن و همچنین مشکلات التهابی است . این دمنوش همچنین به درمان بیماری های کبدی کمک می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد . در زیر به توضیح برخی از فواید چای ترش می پردازیم .

فشار خون را کنترل می کند:

گزارش  AHA (انجمن قلب آمریکا) که در نوامبر ۲۰۰۸ منتشر شد، بیان می کند مصرف این چای باعث کاهش فشار خون در بزرگسالان مبتلا به پرفشاری خون و فشار خون شدید می شود . یک مطالعه  که توسط Odigie IP انجام شده است نشان می دهد که دارای خواص ضد فشار خون و محافظتی است که می تواند برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند مفید باشد .
طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه توفست در بوستون به دلیل خواص ضد التهابی آن، چای ترش می تواند فشار خون را تا ۱۰ واحد کاهش دهد .این چای همچنین دارای خواص دیورتیک است که باعث افزایش ادرار و کاهش فشار خون می شود .

کاهش کلسترول:

این چای کمک می کند تا سطح کلسترول (بد) LDL کاهش یابد . در نتیجه به محافظت در برابر بیماری های قلبی و محافظت از عروق خونی کمک می کند . خواص هیپولیپیدمی و هیپوگلیسمیک چای ترش می تواند برای بیمارانی که از اختلالات قند خون رنج می برند سودمند باشد . یک مطالعه تحقیقاتی بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان می دهد که مصرف چای ترش باعث کاهش کلسترول ، تری گلیسیرید و کلسترول لیپوپروتئین می شود که به کنترل این بیماری غیر قابل پیش بینی کمک می کند .

محافظت از کبد:

مطالعات تحقیقاتی بیانگر این است که خواص آنتی اکسیدانی چای ترش در درمان بیماری های کبدی کمک می کند . آنتی اکسیدان ها از بدن شما در مقابل  بیماری ها محافظت می کنند زیرا آنها رادیکال های آزاد موجود در بافت و سلول های بدن را خنثی می کنند. بنابراین، با اطمینان می توان گفت که نوشیدن چای ترش طول عمر را افزایش می دهد .

خواص ضد سرطان:

چای ترش حاوی اسید پروبیوتیک است که دارای خواص ضد تومور و آنتی اکسیدانی است . یک مطالعه توسط گروه و موسسه بیوشیمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی چانگ شان تایوان، نشان می دهد که این چای رشد سلول های سرطانی را با تحریک آپوپتوز، که معمولا به عنوان مرگ سلولی برنامه ریزی شده است، کاهش می دهد .

ضد التهاب و ضد باکتری:

این چای غنی از اسید آسکوربیک است که به عنوان ویتامین C شناخته می شود . این ماده برای تقویت سیستم ایمنی شما بسیار مفید است . چای ترش دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است . بنابراین ، شما را از ابتلا به سرما و آنفولانزا محافظت می کند . همچنین برای درمان ناراحتی ناشی از تب ، به دلیل اثر خنک کننده آن ، می تواند مورد استفاده قرار می گیرد .

کاهش درد قاعدگی:

این چای درد ناشی از گرفتگی و درد قاعدگی را کاهش می دهد . چای ترش به حفظ تعادل هورمونی نیز، کمک می کند . از این رو علائم قاعدگی مانند تغییرات خلقی ، افسردگی را کاهش دهد .

کاهش افسردگی:

یکی از فواید چای ترش کاهش افسردگی است . چای ترش حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند فلاونوئیدها است که دارای خواص ضد افسردگی هستند .  مصرف این چای می تواند به رفع ناراحتی عصبی کمک کند و اضطراب و افسردگی را با ایجاد حس احساس آرام در ذهن و بدناز بین می برد .

بهبود هضم:

بسیاری از مردم چای ترش را برای بهبود روند هضم میل می کنند .از آنجاییکه این چای دارای خواص دیورتیک است ، برای درمان یبوست استفاده می شود . همچنین به شما کمک می کند تا کاهش وزن داشته باشید .

کاهش وزن:

از دیگر فواید چای ترش کاهش وزن است . مطالعات نشان داده اند که چای ترش جذب نشاسته و گلوکز را کاهش می دهد و ممکن است به کاهش وزن کمک کند .
اگر چه چای هیبیزیک یک تقویتکننده سلامتی و تقویت کننده وزن طبیعی است، ممکن است عوارض جانبیی که باید از آن آگاه باشید وجود دارد.

مضرات چای ترش

چای ترش ممکن است فشار خون را بسیار کاهش دهد بنابراین برای افراد با فشار خون پایین با احتیاط مصرف شود زیرا ممکن است باعث ضعف ، سرگیجه شده و به قلب و مغز آسیب بزند .
برای زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا ممکن است قاعدگی یا جریان خون را در رحم یا ناحیه لگن تحریک کند . برای افرادی که تحت درمان های هورمونی قرار می گیرند و یا قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، توصیه می شود با پزشک متخصص در مورد مصرف این چای مشورت کنید .
این چای ممکن است فرد را دچار توهم کند . از این رو در هنگام رانندگی یا انجام کارهای حساس مصرف نکنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید