گیاه دارویی هاماملیس چه خواصی دارد

گیاه دارویی هاماملیس چه خواصی دارد

گیاه دارویی که در این مطلب قصد داریم با ان آشنا شویم ف گیاه هاماملیس ( انجیلی ) می باشد . این گیاه بومی چین بوده و امروزه در اکثر مناطق دنیا کشت می شود .


هاماملیس ( Hamamelis virginiana ) دارای ارتفاعی برابر با ۲ تا متر ، پوست تنه به رنگ خاکستری ، برگ هایی سبز رنگ و بیضوی شکل می باشد . این گیاه خزان پذیر در اواخر زمستان و اوایل بهار شروع به گل دهی می کند . گل های این گیاه به رنگ زرد بوده و به صورت خوشه ای کنار هم قرار دارند . این گیاه همچنین دارای میوه هایی نیز هست که درون کپسول هایی چوبی شکل قرار دارند و به رنگ سفید و سیاه هستند . هاماملیس برای رسیدن به رشد کامل خود نیاز به ۱۰ تا ۲۰ سال زمان دارد . آنچه از این گیاه استفاده دارویی دارد ، برگ ، پوست و شاخه می باشد .

خواص :

– کاهش التهاب
– ضد خونریزی
– قابض
– بهبود پوست
– التهاب چشم
– درمان آکنه و جوش صورت
– درمان گزیدگی حشرات ؛ بدین منظور از پوست و برگ درخت استفاده کنید .
– درمان بواسیر و همروئید
– کاهش پف زیر چشم
– تقویت معده و روده ؛استفاده از دمنوش این گیاه
– درمان عفونت ترک پا
– کاهش درد دندان در آوردن کودک ؛ استفاده از ضماد گیاه
-درمان اسهال
درمان گلودرد ؛ بدین منظور دمنوش گیاه را غرغره کنید .
– کاهش درد واریس ؛ استفاده از پارچه آغشته به دم کرده این گیاه

 

خواص و مضرات هاماملیس

 

مضرات :

برای هاماملیس تاکنون مضرات خاصی گزارش نشده است اما انچه که واضح می باشد این است که مصرف بیش از حد این گیاه مضر بوده و ممکن است فرد را دچار تهوع ، استفراغ و یبوست کند .

طرز مصرف :

برای تهیه دمنوش هاماملیس کافی است مقداری آب جوش را روی گیاه خشک ریخته و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه دهید دم بکشد ، سپس صاف کرده و میل کنید .
همچنین می توانید از برگ های تازه این گیاه ضماد تهیه کرده و روی محل مورد نظر قرار دهید .
برای تهیه جوشانده نیز کافی است ، گیاه را به همراه اب جوش روی حرارات قرر دهید تا بجوشد . پس از گذشت مدت زمان ۵ دقیقه از روی حرارات برداشته و صاف کرده و اجازه دهید اندکی خنک شود .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید