هر آنچه درباره خواص مارچوبه نمی دانید

هر آنچه درباره خواص مارچوبه نمی دانید

مارچوبه یکی از گیاهان دارویی می باشد که دارای خواص فراوانی می باشد . در این مطلب قصد داریم به تو ضیح برخی از خواص مارچوبه بپردازیم .


از جمله خواص مارچوبه می توان به تسکین قاعدگی ، سرطان ، دیابت ، آب مروارید ، روماتیسم ، بیماری سل ، افسردگی، بیماری های عصبی ، تشنج ، کاهش عفونت های دستگاه ادراری و کلسترول خون ، بهبود سلامت دستگاه گوارش و … می باشد .

این گیاه ۳۰۰ گونه مختلف دارد . ریشه این گیاه خواص دارویی دارد . این گیاه به رنگ سفید ، سبز و بنفش وجود دارد . مارچوبه ای که دور از نور خورشید باشد به رنگ سفید است .

این گیاه دارای ویتامین A، ویتامین B1 (تیامین) ، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) ، ویتامین B3 (نیاسین) ، ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک) ، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین k  ، آهن ، کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، منگنز ، روی ، سلنیوم و پتاسیم می باشد .

بارداری :

این گیاه به کاهش خطر تولد نوزاد ناقص یا با وزن کم کمک می کند .این گیاه همچنین عوارض ناشی از مصرف سایر گیاهان را کاهش می دهد .

تسکین قاعدگی :

این گیاه به کاهش نفخ پیش از قاعدگی بسیار کمک می کند . این گیاه همچنین با افسردگی و خستگی ناشی از قاعدگی می کاهد . مارچوبه همچنین به گرفتگی قاعدگی ، حفظ تعادل هورمونی در دوران قاعدگی کمک می کند .

تقویت نیروی جنسی :

ریشه این گیاه یکی از درمان های بسیار قوی و موثر در درمان ناتوانی جنسی است . مصرف این گیاه غرایز جنسی را تقویت کرده و هوذمون و اختلالات جنسی مرد و زن را درمان می کند . این گیاه با تحریک تولید اسپرم در مردان باعث افزایش تعداد آن شده و در باروری بسیار موثر است .

سلامت دستگاه گوارش :

مارچوبه شامل مقادیر زیادی از مواد مغذی اینولین می باشد . اینولین نوعی کربوهیدرات پیچیده است که معمولا به عنوان پری بیوتیک شناخته شده است . این ماده سبب هضم راحت تر غذا و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده و آلرژی بسیار موثر است .
مارچوبه دارای مقادیر بالایی از فیبر می باشد . فیبر  به حرکت راحت تر غذا در دستگاه گوارش بسیار موثر است . از این رو از نفخ و یبوست نیز جلوگیری می شود . مارچوبه همچنین از اسهال ، اسهال خونی و سوء هاضمه نیز جلوگیری می کند .

دیابت :

مارچوبه در رفع دیابت نوع ۲ و بیماری های مزمن بسیار موثر است . این گیاه نقش اساسی در تنظیم سطح قند خون بدن دارد . این گیاه همچنین موجب تحریک تولید انسولین و کاهش قند خون می شود .

آب مروارید :

مارچوبه حاوی ویتامین Aمی باشد . این ویتامین جهت تقویت بینایی بسیار موثر است . همچنین این گیاه شامل آنتی اکسیدان می باشد . که خطر رادیکال های آزاد در بدن را کاهش می دهد . از این رو این گیاه از آب مروارید جلوگیری می کند .

روماتیسم :

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که باعث التهاب مفاصل می شود . مصرف موادی چون مارچوبه که دارای خواص ضد التهابی می باشد به تسکین درد مفاصل کمک می کند . این گیاه همچین ورم مفاصل را کاهش می دهد .

بیماری های عصبی :

مارچوبه برای درمان بیماری های عصبی ناشی از اختلالات ژنتیکی بسیار موثر است . این گیاه همچنین از آلزایمر ، پارکینسون و بیماری هانتینگتون پیشگیری و درمان می کند .
این گیاه همچنین برای درمان صرع نیز مفید می باشد .

داروی ضد افسردگی :

تحقیقات نشان می دهد مارچوبه یک داروی قوی موثر برای جلوگیری از اضطراب و افسردگی می باشد . این گیاه دارای اثرات آرام بخشی می باشد .

عفونت های دستگاه ادراری :

یکی دیگر از خواص مارچوبه درمان عفونت های ادراری است . این گیاه به درمان عفونت دستگاه ادراری بسیار کمک می کند . مارچوبه دفعات و حجم ادرار را نیز اضافه می کند . از این رو سبب دفع سموم از بدن می شود .

مضرات :

برای مقدار مصرف مارچوبه در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید .
مارچوبه ممکن است در افرادی که دچار سنگ کلیه هستند موجب تشدید آن شود .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید