از خواص خرمالو چه می دانید

از خواص خرمالو چه می دانید

خرمالو یک میوه خوشمزه و عجیب و غریب است که به سبب خواصی که دارد بیشتر به عنوان یک درمانگر شیرین و خوشمزه معرفی می شود.


خرمالو انواع مختلفی دارد و تقریبا در سراسر دنیا یافت می شود. محبوب ترین نوع این میوه بومی چین می باشد که به مرور به تمام کشور ها انتقال یافت.
خرمالو غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6، فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است. این میوه همچنین شامل ترکیبات ارگانیک حاوی کاتچین ها، گالاکتاچین، اسید بوتولینیک و ترکیبات مختلف کاروتنوئیدی می باشد.

از جمله خواص خرمالو می توان به بهبود سلامت چشم، کاهش علائم پیری، جلوگیری از انواع مختلف سرطان، بهبود هضم، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول، افزایش متابولیسم، تقویت استخوان ها، تقویت عملکرد شناختی، کمک به کاهش وزن، کاهش التهاب و افزایش گردش خون، فشار خون پایین و مراقبت از پوست اشاره کرد.

جلوگیری از سرطان :

این میوه خوشمزه با آنتی اکسیدان هایی که دارد ، یک عوامل ضد سرطان است که می تواند توانایی بدن شما را برای مبارزه با رادیکال های آزاد افزایش دهد.رادیکال های آزاد از مواد متابولیسم سلولی هستند که می توانند سلول های سالم را به سلول های سرطانی تبدیل کنند و به سیستم های مختلف بدن آسیب برسانند. وجود سطح بالایی از ویتامین C و A و همچنین ترکیبات فنلی مانند کاتچین ها و گالاکاچچین ها به طور مستقیم به جلوگیری از انواع مختلف سرطان کمک می کنند بنابراین، اضافه کردن خرمالو به رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند تا از انواع مختلف سرطان در امان باشید.

افزایش ایمنی :

ویتامین C  سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و تولید گلبول های سفید را افزایش می دهد که یکی از عوامل اصلی برای مقابله با عفونت های میکروبی، ویروسی و قارچی و همچنین دفع سموم از بدن می باشد. از این رو می توان گفت یکی از خواص خرمالو تقویت ایمنی می باشد.

کمک به هضم :

یکی دیگر از خواص خرمالو کمک به هضم می باشد. این میوه مانند بسیاری از میوه ها، خرمالو منبع خوبی از فیبر است که تقریبا ۲۰٪ نیاز روزانه در یک وعده غذایی تامین می کند. فیبر سبب عبور راحت مواد غذایی در دستگاه گوارش،افزایش ترشحات، کاهش علائم یبوست و اسهال می شود. به طور کلی، میوه های دارای فیبر بالا مانند خرمالو می توانند به سیستم گوارش شما کمک بزرگی کرده  و از سرطان کولورکتال و دیگر بیماری های مشابه جلوگیری کنند. همچنین با کاهش چربی بدن، سبب کاهش وزن نیز می شود

جلوگیری از پیری زودرس :

خرمالو غنی از ویتامین ها به ویژه ویتامین A ، بتا کاروتن، لوتیین، لیکوپن و کریپتوکسانتین است. این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان ها در بدن عمل کرده و از کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از نشانه های پیری زودرس مانند چین و چروک، لکه های ناشی از بالا رفتن سن ، بیماری آلزایمر، خستگی، ضعف عضلات و … جلوگیری می کند.

بهبود بینایی :

این میوه همچنین دارای اثربخشی اثبات شده برای سلامت چشم شما است.  ویتامین های موجود در خرمالو، به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان عمل کرده و به سلامت چشم کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که ترکیبات موجود در این میوه از دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و شب کوری جلوگیری می کند.

کنترل فشار خون :

پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی موجود در خرمالو است. پتاسیم می تواند به عنوان یک وازودیلاتور عمل کرده و  فشار خون را پایین می آورد. فشار خون پایین نیز موجب فشار بر سیستم قلبی عروقی و جلوگیری از بیماری های مختلف قلب می شود. با اینکه کاهش فشار خون یکی از خواص خرمالو محسوب می شود اما این خاصیت برای افرادی که دچار کاهش فشارخون هستند، خطرناک می باشد.

تنظیم گردش خون :

خرمالو حاوی مس نیز می باشد. مس یک عنصر ضروری برای ایجاد گلبول های قرمز جدید می باشد. بدون مس، شما نمیتوانید مواد مغذی مختلف را برای تولید هموگلوبین جذب کنید.این موارد سبب افزایش گردش خون می شود. از طرفی افزایش خون باعث بهبود تنش عضلانی، سوخت و ساز بدن و افزایش سطح انرژی و بهبود زخم و رشد سلولی می شود.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید