از فواید درخت توس یا غان چه می دانید

از فواید درخت توس یا غان چه می دانید

درختان بسیاری در طبیعت یافت می شوند که خواص دارویی دارند . یکی از این درخت ها ، درخت توس یا غان است . این درخت نام ها دیگری چون سندر، توس کوهی ، قان ، غوش و … دارد .

درخت توس یا غان درختی با ارتفاع ۳۰ می باشد که تا ۱۰۰ صال عمر می کند . درخت غان در ، درختی خودرو می باشد که در جنگل های چالوس به وفور یافت می شود . این درخت برگ های لوزی شکل ، تز و دندانه دار دارد و میوه های کوچک و به شکل شاتوت می باشد . درخت غان دارای دو نوع نر و ماده می باشد ؛ نوع نر در پاییز و نوع ماده در بهار میوه می دهد . درخت توس دارای پوستی سفید است که پس از ۲۰ سالگی از آن به صورت نوار جدا می شود . برگ و پوست تنه و شیره درخت توس خواص دارویی داشته و در طب سنتی از آن استفاده می شود . این درخت  دارای طبیعتی سرد و خشک می باشد .

خواص :

–  کاهش وزن و لاغری
– ادرار آور
– دفع سموم بدن
– مقابله با سلولیت بدن
– از بین برنده لک های پوستی
– رفع ناراحتی های مثانه
– از بین برنده ورم مثانه
– تصفیه خون
– تب بر
– معرق
– درمان سرماخوردگی
– هضم راحت تر غذا
– بخبود سرگیجه
– بهبود سردرد
– ضد اگزما ؛ مصرف جوشانده پست یا برگ درخت توس
–  تسکین درد های رماتیسمی
– نقرس

 

درخت توس

 

مضرات :

تاکنون مضراتی برای مصرف دمنوش یا جوشانده ان درخت گزارش نشده است اما بهتر است زنان باردار با مشورت پزشک مصرف نمایند .

طرز مصرف :

برگ یا پوست این درخت را می تواند به صورت دمنوش یا جوشانده میل کنید . برای تهیه دمنوش آب جوش را روی پوست یا برگ ریخته ، پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دمنوش شما آماده است .
برای تهیه جوانده نیز ، برگ یا پوست درخت را به همراه آب روی حرارات قرار دهید تا بجوشد . پس از گذشت مدت زمان اندکی جوشانده شما آماده است . کافی است صاف کرده و میل کنید یا به صورت کمپرس روی محل مورد نظر قرار دهید .
از شره این درخت نیز می تواند استفاده کنید . از شیره نوعی شراب و عصاره نیز تهیه می شود که می توانید در آب ریخته و میل کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید