اسطوخودوس گیاهی منحصر به فرد

اسطوخودوس گیاهی منحصر به فرد

اسطوخودوس نام گیاهی دارویی است که به سبب گستره موارد مصرف ، شهرت بسیار کسب کرده است . نام اصلی این گیاه لاوندر می باشد . در تب سنتی اسطوخودوس از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است .

زیستگاه :

این گیاه در کشوهای مختلفی چون هند ، چین ، انگلیس و کانادا می روید . این گیاه خودرو بوده اما اسطوخودوس را می توان کشت داد . این گیاه برای کشت به مقداری خاک‌ مخلوط با شن و ماسه و همچنین محل مناسب جهت دریافت نور خورشید نیاز دارد به همین سبب این گیاه را در باغچه منزل نیز می توان کاشت . در فرانسه و بریتانیا اسطوخودوس به طور عمده کشت می شود . اسطوخودوس در ایران نمی روید اما از کشور های دیگر وارد ایران شده و کشت می شود .

ظاهر:

اسطوخودوس گیاهی است با ارتفاعی حدودا ۱ متر و ساقه هایی چهارگوش که هرچه به پایین گیاه نزدیک می شود ، فرم چوبی به خود می گیرد . برگ های این گیاه باریک ، نوک تیز و به طور متقابل بر روی ساقه قرار دارند . رنگ گل های این گیاه آبی متمایل به بنفش است که روی ساقه گیاه جمع شده اند .

نحوه مصرف :

این گیاه را به صورت چای کیسه ای ، عرق ، دمنوش و روغن استفاده می شود . به همین سبب این گیاه به صورت صنعتی توسط کارخانه های بزرگ در دسترس قرار می گیرد .

موارد مصرف :

  • دمنوش این گیاه خاصیت آرام بخشی دارد و برای کاهش اضطراب ، بی و افسردگی خوابی ، استرس بسیار مفید است . دمنوش اسطوخودوس همچنین برای درمان مشکلات گوارشی نیز مفید است . از دیگر موارد مصرف دمنوش اسطوخودوس کمک به داشتن خوابی آرام است . برای این منظور کافی است تا برگ های خشک شده این گیاه را درون آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد .
  •  روغن اسطوخودوس برای کاهش میزان درد ناشی از تزریق بسیار مناسب است . روغن اسطوخودوس به کاهش تشنّج و اسپاسم کمک می کند .
  •    از کمپرس اسطوخودوس برای کاهش درد های ناشی از کوفتگی و ضرب دیدگی استفاده می شود . برای تهیه این کمپرس۳ تا ۴ قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده رابا ۲ لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید ، پس از ۱۰ دقیقه جوشیدن مخلوط را از روی حرارت برداشته و صاف کنید و منتظر بمانید تا سرد شود . آنگاه با دستمالی تمیز این مایع روی محل مورد نظر کمپرس کنید .
  • به طور کلی این گیاه برای سرگیجه و ضعف عمومی ، برونشیت ، رینیت ، ضدنفخ ، مدر و تقویت کننده‌ی عمومیضد آلزایمر، ضد آریتمی، ضد میکروب، ضد تشنج ضد التهاب، ضد روماتیسم، ضد عفونی کننده، ، آلرژی زا ، ضدویروس ، ضد اضطراب ، ضد نفخ ، ضدافسردگی ، ادرارآور ، قاعده آور ، کاهنده‌ی قند خون ، خواب آور ، هضم کننده ، مقوی اعصاب ، آرام بخش و مقوی معده کاربرد دارد .

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید