برای درمان زخم معده چه کنیم

برای درمان زخم معده چه کنیم

زخم معده یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد . زخم معده ، در واقع زخم های بازی هستند که درون معده قرار دارند .

با ترشح اسید معده ممکن است این زخم ها تشدید شود . یکی از شایع ترین علت های زخم معده ، وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری یا H. پیلوری می باشد . همچنین ممکن است در اثر استفاده نادرست و بی رویه از انواع مسکن ها مانند آسپرین یا دارو های ضد التهاب مانند ایبوبروفن یا ناپلروکسن ایجاد شده باشد .

برای زخم معده می توان از انواع دارو های آنتی بیوتیک یا خنثی کننده اسید معده و … استفاده کرد . آنچه که در این مطلب با آن آشنا خواهید شد ، استفاده از راهکار های خانگی برای درمان یا کاهش درد زخم معده است .

ترکیبات فلاونوئید دار :

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته ترکیباتی که دارای فلاونوئید ها باشد برای درمان زخم معده موثر است . این ترکیبات به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها ، سبزیجات ، نوشیدنی ها و … موجود است . سویا ، حبوبات ، انگور قرمز ، کلم پیچ ، کلم بروکلی ، سیب ، انواع توت ، چای سبز و … از جمله ترکیبات فلاونوئید دار هستند .

فلاونوئید ها از پوشش داخلی معده محافظت کرده و کمک به بهبود زخم می کند . این ترکیبات عوارضی ندارند . مصرف زیاد از حد و بی رویه آن ها ممکن است با لخته شدن خون تداخل یابد .

 

خواص شیرین بیان

 

شیرین بیان :

گفته می شود مصرف این گیاه موجب مهار و التیام زخم می شود . از این رو می توانید از خود شیرین بیان یا مکمل های آن استفاده کنید . مثلا می توانید از آب نبات شیرین بیان استفاده کنید . همچنین می توانید از دمنوش این گیاه استفاده کنید . توجه کنید مصرف بیش از اندازه از شیرین بیان نیز مضر می باشد .

ترکیبات پروبیوتیک دار :

پروبیوتیک یک نوع باکتری است که کمک به سلامت دستگاه گوارش می کند . این باکتری می تواند در بسیاری از مواد چون ماست ، دوغ و … یافت شود . همچنین در بازار نیز ترکیبات پروبیوتیک نیز موجود می باشد .

عسل :

عسل یکی از مفید ترین درمان کننده برای زخم معده می باشد . عسل یک ضد بکتری قوی بوده و باکتری های ایجاد کننده زخم معده را مهار می کند . اگر مشکل قند خون ندارید می توانید از عسل استفاده کنید . از عسل به عنوان یک شیرین کننده استفاده کنید .

مواد سبوس دار :

استفاده از رژیم غذایی سبوس دار برای سلامت مفید است . استفاده از غذاهایی که ویتامین نیز دارد برای زخم معده بسیار موثر است . غذا هایی که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند برای زخم معده بسیار موثر می باشند . رزماری خشک شده ، پونه مکزیک ، شکلات تیره ، زیتون های سیاه و … از جمله غذا های مفید هستند .
همچنین غذا هایی هستند که برای زخم معده بسیار مضر می باشند . غذا های چرب و اسیدی برای معده مضر بوده و باعث تشدید بیماری می شود .

شیر :

گفته می شود شیر برای زخم معده موثر است . شیر شاید در مدت زمان اندک در معده را تسکین دهد ، اما در دراز مدت موجب بدتر شدن اوضاع معده می شود .

زغال اخته :

اخته دارای ترکیباتی است که با باکتری های مضر معده مبارزه می کند . شما می توانید از آب اخته استفاده کنید . البته در مصرف آن زیاده روی نکنید چون ممکن است ، آسیب زننده باشد . برای مصرف آب اخته از مقدار کم شروع کنید .
توجه داشته باشید آب اخته ای که در بازار موجود است با شکر و انواع شیرین کننده های دیگر مخلوط می شود . سعی کنید از آب اخته خالص و طبیعی استفاده کنید .

برای درمان قطعی زخم معده بهتر است به پزشک مراجعه کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید