بهترین چای چه ویژگی هایی دارد

بهترین چای چه ویژگی هایی دارد

گیلان از استان شمال کشور که دارای طبیعت بی نظیری می باشد . بخصوص باغات چای در لاهیجان و دیگر شهر ها به این استان جلوه بی نظیری می بخشد .

در بهار که فصل برداشت چای بهاره است زنان بی شماری را در باغات مشاهده می کنید که در حال چیدن برگ های چای هستند . برای تهیه چایی که به راحتی مصرف می کنیم کشاورزان برای کاشت ، مراقبت و برداشت آن زحمات بسیاری را متحمل شده اند . کشاورزان تمامی این زحمات را به دوش می کشند تا بهترین چای را به دست مردم برسد .

حال سوال این است آیا چایی که ما مصرف می کنیم بهترین چای است ؟

با قاطعیت می توان پاسخ داد خیر بهترین نیست . زیرا چایی که به مصرف می رسد در کارخانه به هنگام بسته بندی به آن مواد شیمیایی جهت ماندگاری و خوش طعم کردن و خوش عطر کردن اضافه می شود و این اگرچه موجب جلب رضایت مشتری می شود اما از خواص بی شمار چای می کاهد . متاسفانه برای خریدار ظاهر چای و رنگ و طعم آن از خواص و فواید چای اهمیت بیشتری دارد و همین عامل موجب شده تا تولیدکنندگان به سمت جلب توجه مشتری در نتیجه افزودن مواد شیمیایی به چای شود .

چای شمال کشور بخصوص چای لاهیجان به خودی خود از کیفت بی نظیری بر خوردار است که نیاز به هیچگونه افزودنی ندارد حتی نسبت به نمونه های خارجی با توجه به کیفیتی که دارد ، قیمت بسیار پایینی دارد .

 

چای بهاره

 

بهترین چای :

بهترین چای ، چایی است که در وحله اول هیچگونه مواد شیمیایی به آن اضافه نگردد و خالص باشد . رنگ چای طبیعی نزدیک به قرمز است و بوی معطری دارد . اگر چای دارای رنگ قرمز گر رنگ یا عطر تندی باشد غیر طبیعی است و موادی به آن اضافه شده است .
زمان برداشت چای نیز در کیفیت آن بسیار موثر است چای بهاره همواره کیفیت بالاتری دارد تا چایی که در پاییز برداشت می شود .
نکته دیگری که در کیفیت چای موثر است میزان اندازه ان است . هرچه چای درشت تر باشد بهتر است . چای هرچه ریز تر باشد موجب ایجاد یبوست می شود و از طرفی طعم تلخی به خود می گیرد . بنابراین چای درشت به مراتب از کیفیت بالاتری برخوردار است .
نحوه دم کردن چای نیز تکمیل کننده این کیفیت است .

نحوه دم کردن چای :

برای آنکه چای خوش طعم تری داشته باشید بهتر است بدین صورت آن را دم کنید . ابتدا کتری را روی حرارت قرار داده تا آب جوش بیاید ، پس جوش آمدن آب مقداری صبر می کنیم تا از دمای جوش آب کاسته شود . آنگاه آب را رو چای خشک درون قوری می ریزیم . بهتر است قبلا قوری را با آب جوش ، آب بکشید سپس قوری را روی حرارت غیر مستقیم ( روی کتری یا سماور ) بگذارید تا به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد .

امید است با ذکر این نکات بهترین چای را تهیه و مصرف کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید