تاکنون از اسانس پونه کوهی استفاده کرده اید

تاکنون از اسانس پونه کوهی استفاده کرده اید

پونه کوهی یکی از گیاهان مورد توجه در طب سنتی است . این گیاه به شکل های مختلف چون دمنوش ، اسانس ، جوشانده و … می تواند مورد مصرف قرار گیرد .


اسانس پونه دارای مزایای بسیاری چون ضد باکتری، ضد قارچی، آنتی اکسیدان ، ضد آلرژی و … می باشد . در یونان باستان اغلب برای درمان عفونت های باکتریایی روی پوست یا زخم از پونه کوهی استفاده می کردند . از اسانس پونه برای آروماتراپی نیز استفاده می شود . این اسانس دارای خواص فراوانی است که در زیر به آن اشاره کرده ایم .

بهبود تنفس :

اسانس پونه می تواند به عنوان بازدارنده عمل کند، که به از بین بردن ساختارهای ناخوشایند مخاط و ریه در دستگاه های تنفسی و سینوس ها بینجامد . اسانس پونه همچنین التهاب ریه و گلو را کاهش می دهد . بنابراین می توان گفت ؛ پونه کوهی از علائم بیماری تنفسی جلوگیری و درمان می کند .

ضد التهاب :

این روغن برای تسکین انواع مختلفی از التهاب داخلی یا خارجی ، که به دلایل مختلف ایجاد می شود ، مفید است . هنگامی که این اسانس به صورت موضعی اعمال شود ، می تواند قرمزی و تحریک را در ناحیه کاربردی کاهش دهد و همچنین درد ناشی از آرتروز را کاهش می دهد . توجه داشته باشید بلافاصله بعد از مصرف منتظر اثرات آن نباشید . پونه به مرور تاثیر گذار است .

ضد قارچ :

ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و پروتوایز ها چهار عامل هستند که سبب بیماری های مسری و عفونی می شوند . از این موارد، قارچ سبب ساز وحشتناک ترین و کشنده ترین بیماری های داخلی و خارجی است . قارچ ها می توانند عفونت های ناهنجار، دردناک و کشنده را در گوش، بینی و گلو ایجاد کنند، که اگر زود درمان نشود ، ممکن است به مغز برسد و به مرگ بینجامد .
بسیاری از عفونت های پوستی نیز توسط قارچ ها ایجاد می شود . اسانس پونه اگر به طور منظم از داخل یا خارج استفاده می شود، می تواند به طور موثر از بدن در برابر بسیاری از عفونت های قارچی محافظت کند .

ضد ویروسی :

اسانس پونه بدن را در برابر عفونت های ویروسی محافظت می کند . این به این معنی است که ایمنی بدن را در برابر سرما ، اوریون ، سرخک ، صدف و سایر مشکلات ناشی از ویروس تقویت می کند . این تقویت سیستم ایمنی کمک می کند تا در برابر عفونت های ویروسی مرگبار و حتی از دیگر مشکلات در سیستم ایمنی محافظت کند . اسانس پونه تولید و عملکرد گلبول های سفید را تحریک می کند و از این سبب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود .

ضد عفونی کننده :

بسیاری از انواع انگل های [۵] مانند کرم گرد، کرم های روده، یخ، اشکالات مسطح، پشه ها و کک ها در داخل یا خارج بدن انسان زندگی می کنند. این انگل ها از بدن انسان به عنوان منبع غذا و به عنوان یک حامل یا حامل بیماری های مسری استفاده می کنند. اسانس پونه، زمانی که مصرف می شود، می تواند کرم های روده را از بین ببرد، و هنگامی که از خارج استفاده می شود، آن را به طور موثر نگه می دارد دروغ ها، اشکالات مسواک، پشه ها، و کک. از این رو، اسانس مادرزادی مضر به عنوان یک جزء اسپری های اشکال آلودگی و مواد دافع حشرات غیر معمول نیست.

جلوگیری از سرطان :

یکی از ویژگی های برجسته اسانس پونه جلوگیری از سرطان است زیرا بدن را آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند . بنابراین روند پیری را کاهش می دهد و در برابر برخی از سرطان ها ، دژنراسیون ماکولا ، انحطاط عضلات به علت پیری ، چین و چروک ، از دست دادن بینایی و شنوایی، اختلالات عصبی و بسیاری از بیماری های مرتبط با پیری زودرس و اثرات رادیکال های آزاد جلوگیری می کند . به طور خاص، اسانس پونه حاوی فنول، یک آنتی اکسیدان قرتمند است که رادیکال های آزادی را که باعث بیماری در بدن می شود را از بین می برد .

تنظیم قاعدگی :

این روغن برای تنظیم قاعدگی و تأخیر در شروع یائسگی مفید است . کسانی که از قاعدگی دردناک رنج می برند، ممکن است با استفاده از اسانس پونه شرایط بهتری داشته باشند . همچنین می تواند به یک زن کمک کند علائم بروز یائسگی، از جمله عدم تعادل روحیه و تغییرات هورمونی را کاهش دهد .

ضد آلرژی :

یکی دیگر از خواص اسانس پونه ،آرام بخش و ضد التهاب است . این اسانس آلرژی بدن را نسبت به محرک های خارجی کاهش می دهد . روغن پونه کوهی حساسیت بیش از حد را آرام می کند و علائم آلرژی را تسکین می دهد .اسانس این گیاه برای تورم گو ناشی از آلرژی نیز بسیار مفید است .

بهبود هضم :

اسانس پونه می تواند باعث افزایش ترشح هورمون های گوارشی شود . همچنین هضم مواد مغذی و آنزیم هایی که در جذب مواد غذایی کمک می کنند را افزایش می دهد . از این رو می تواند سلامت شما را با به حداکثر رساندن مواد مغذی که از غذا دریافت می کنید بهبود دهد!

شما می توانید از اسانس پونه برای تحریک پوست و در فضای نزدیک زخم ها استفاده کنید، زیرا سبب بهبود زخم می شود . شما می توانید روغن پونه در اطراف چشمتان ماساژ دهید تا چین و چروک کاهش یابد .  همچنین برای حل مشکلات هضم می توانید اساس را به طور مستقیم مصرف کنید .
همچنین می توانید این روغن را در مخلوط با روغن های دیگر چون اسانس اسطوخودوس ، رزماری ، ترنج ، بابونه ، چوب سدر، درخت چای و اکالیپتوس استفاده کنید .

مضرات

زنان باردار از مصرف این اسانس خودداری کنند .
این اسانس در دوز های بالا بسیار خطرناک است ، پس از مصرف نا آگاهانه و سرخود آن خودداری کنید .
افرادی که به به ریحان، اسطوخودوس، میرجان، نعناع یا مریم گلی آلرژی دارند، معمولا به پونه نیز آلرژی دارند .
 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید