خواص دارویی گیاه گل‌ گاوزبان

خواص دارویی گیاه گل‌ گاوزبان

 

گل‌ گاو زبان گیاهی گل‌ گاو زبان گیاهی است خودروکه اغلب در دامنه کوه‌های البرز می‌ روید و در حال حاضر نیز به شکل صنعتی کشت می‌شود.این گیاه دارای گونه‌های زیادی است و به دلیل خواص دارویی فراوان و گل‌ های زیبا،بسیاری از

خانواده‌ها آن را در باغچه‌هایشان می‌کارند. برگ‌ها و گل‌ها، بخش‌ هایمصرفی این گیاه را تشکیل می‌دهند. تقریباً همه ی  اجزاء آن ، اعم از گل ها وبرگ ها و دانه های آن به عنوان دارو استفاده می شود. همچنین دانه های این گیاه رابه منظور تهیه ی روغن مورد استفاده قرار می دهند.

 

گل‌ گاوزبان به دلیل دارا بودنمقادیر چشمگیر پتاسیم و کلسیم بسیار ادرارآور بوده و با تحریک بدن، تبادلات سلولیرا تنظیم و سیستم اعصاب را آرام و برای درمان ناراحتی‌ های اعصاب به کار می‌رود.

جوشانده و دم‌کرده این گیاه حواس پنجگانه را تقویت کرده و بسیار نشاط‌آور، بازکننده رنگ رخسار، کاهنده غم و اندوه وضد وحشت و اضطراب است و می‌تواند حواس‌ پرتی را رفع و تنگی نفس ناشی از آشفتگیذهنی را به میزان چشمگیری بهبود بخشد.

خواص زد سرطانی

منیزیم موجود در گل‌ گاو زبانضدسرطان بوده و به دلیل دارا بودن «آلکوالویید» می‌تواند ضد حساسیت، ضد‌روماتیسم وضد التهاب باشد.

این گیاه باعث کاهش تب در بیماری‌هایی همچون سرخک، مخملک، آبله و کهیر می‌شود.

طرز تهیه:

دو قاشق غذاخوری  از گل گاو زبان را در قوری ریخته و آب را با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه میدهیم که به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد.

 بهترین شیرین کننده برای ایندمنوش نبات است. دقت داشته باشید که این نوشیدنی کمی فشار خون را بالا میبرد وبرای رفع این مورد چند قطره اب لیموترش به آن اضافه کرده تا آن را تعدیل نموده وهمچنین رنگ زیبایی داشته باشد.

همپنین می توانید یک عدد لیمو عمانیرا شکسته و به همراه گل گاو زبان در قوری ریخته تا دم بکشد.

از نوشیدن این دمنوش شفابخش لدتببرید.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید