خواص دانه های ریحان در طب سنتی

خواص دانه های ریحان در طب سنتی

خوردن دانه های ریحان یا همان تخم شربتی یکی از توصیه های طب سنتی می باشد. این دانه ها برای درمان انواع مشکلات می تواند موثر باشد اما باید به عوارض جانبی این دانه ها نیز دقت کنید.


دانه های ریحان بذر گیاه ریحان است که که با نام تخم شربتی نیز شناخته می شود. ریحان جزو گیاهان شناخته شده می باشد اما متاسفانه به دانه های ریحان توجه آنچنانی صورت نگرفته است. دانه های ریحان حاوی فیبر غذایی، ویتامین K، آهن، پروتئین، فیتوکمیکال، ترکیبات پلیفنولی، وریتین، وینتین و دیگر آنتی اکسیدان های قوی است.
مهمترین مزایای دانه های ریحان عبارتند از بهبود سلامت گوارشی، کمک به کاهش وزن، بهبود ظاهر پوست، تقویت مو، تنظیم قند خون، خنک شدن بدن، کاهش استرس، ایجاد استخوان های قوی، کاهش فشار خون ، بهبود دید، کاهش التهاب، کاهش کلسترول و جلوگیری از عفونت خاص.

مراقبت از پوست :

دانه های ریحان دارای غلظت قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها می باشد. این خاصیت به بهبود سلامت پوست و تحریک به رشد سلول های جدید کمک می کند. آنتی اکسیدان ها قادر به مقابله با اثرات رادیکال های آزاد هستند، از این رو می توانند از ایجاد چین و چروک، لکه های ناشی از سن و لکه های قرمز جلوگیری شود. استفاده مداوم از این دانه ها می تواند جای زخم را بهبود بخشد.

مراقبت از مو :

این بذرها حاوی میزان قابل توجهی از آهن و آنتی اکسیدان های مختلف و ویتامین Kمی باشد. دانه های ریحان می توانند سبب ایجاد موهای جدید شوند. وجود آهن برای گردش خون ضروری است و برای قوی شدن فولیکول موها بسیار موثر می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در این دانه ها باعث جلوگیری از التهاب و استرس اکسیداتیو در پوست سر می شوند که از ریزش مو جلوگیری می شود.

کاهش وزن :

دانه های ریحان حاوی فیبر بسیار زیاد می باشد که برای هضم راحت غذا بسیار مفید می باشد. علاوه بر این، هنگامی که این دانه ها هضم شوند، ممکن است تا اندازه اولیه آنها ۲۰ برابر شود، این خاصیت نعده شما را پر می کند و اشتهای شما را کاهش می دهد. خواص گفته شده سبب کاهش وزن شما می شود.

کاهش سطح کلسترول :

مطالعات نشان داده اند که دانه های ریحان به طور مستقیم با کاهش LDL یا سطح کلسترول بد ارتباط مستقیم دارد. از این رو از حمله قلبی و سکته مغزی نیز جلوگیری می کند.

کنترل فشار خون :

تحقیقات نشان داده است که سطح پتاسیم در دانه های ریحان برای کاهش فشار خون بسیار موثر است. پتاسیم به مانند یک وازودیلاتور عمل می کند. از این رو می تواند تنش در شریان ها و رگ های خونی را کاهش دهد و در نتیجه فشار روی سیستم قلبی عروقی را کاهش دهد.

تقویت سلامت استخوان :

وجود طیف متنوعی از مواد معدنی در دانه های ریحان، از جمله آهن، پتاسیم، مس، کلسیم، منگنز و منیزیم، سبب بهبود تراکم مواد معدنی استخوان ها می شود. این خاصیت شما را همواره از پوکی استخوان به دور میدارد.

تأثیرات خنک کننده :

در بسیاری از کشورهای آسیایی از جمله کشور ما، دانه های ریحان به خاطر تأثیرات خنک کننده مشهور هستند. این دانه ها قادر هستند گرمای بدن را گرفته و معده را نیز بهبود بخشند. همچنین دانه های ریحان برای افرادی که تب دارند نیز می تواند مفید باشد.

از بین بردن استرس :

یک لیوان آب پر از دانه های ریحان می تواند یک راه حل سریع و ساده برای کاهش اضطراب شما باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم دانه های ریحان می تواند موجب کاهش افسردگی، افزایش خلق و خوی شما و کاهش میزان هورمون استرس در بدن شود.

بهبود بینایی :

با توجه به وجود مقدار قابل توجه ویتامین A در این دانه ها، آنها اغلب برای افرادی که دچار مشکلات دید هستند توصیه می شود. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در شبکیه عمل کرده و از ایجاد آب مروارید و ظهور دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند.

مضرات دانه های ریحان :

یکی از عوارض جانبی بذرهای ریحان تاثیر بالقوه آنها بر سطح هورمون استروژن در بدن است. این می تواند برای زنان باردار خطرناک باشد زیرا سبب تحریک قاعدگی می شود.
کسانی که از اختلالات تیروئید یا سایر مسائل هورمونی رنج می برند قبل از استفاده از این دانه ها با پزشک خود مشورت کنند.

 

برای خرید انواع گیاهان دارویی می توانید به فروشگاه وب سایت اسطوخودوس مراجعه و یا روی تصویر زیر کلیک کنید.

 

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید