خواص و مضرات لاوندر در طب سنتی

خواص و مضرات لاوندر در طب سنتی

لاوندر یا اسطوخودوس از جمله گیاهان شناخته شده در طب سنتی می باشد . این گیاه به سبب عطر فوق العاده ای که دارد ، در عرصه عطر نیز شهرت بسیار دارد .

لاوندر انواع مختلفی دارد و تاکنون بیش از ۴۵ گونه از آن یافت شده است . این گیاه حاوی کلسیم ، آهن ، ویتامین A و ترکیبات فنلی و همچنین ترپن های قدرتمندی مانند لینالول دارد . از جمله خواص لاوندر می توان به درمان بی خوابی ، اضطراب بالا ، ناراحتی های دستگاه گوارش ، مشکلات پوست و سردرد و … اشاره کرد . در زیر به توضیح برخی از این خواص می پردازیم .

سطح استرس:

خاصیت آرامش بخشی طبیعی موجود در لاوندر و اجزای فعال آن برای افرادی که از استرس مزمن و اضطراب رنج می برند ، بسیار ایده آل می باشد این گیاه می تواند برخی از انتقال دهنده های عصبی را تحریک کند تا هورمون های استرس را در بدن کاهش یابد و به جلوگیری از خستگی ذهنی کمک کند . از این رو این گیاه به عنوان ضد درد نیز به کار برده می شود .

سلامت گوارش:

روغن های اساسی موجود در دمنوش لاوندو دارای ویژگی هایی است که می توانند التهاب را از بین ببرند، عملکرد عضلات صاف را تنظیم کرده و  هضم را تقویت کنند . مواد معدنی موجود همچنین به بهبود کلی جذب دستگاه گوارش کمک می کند  از این رو وعده های غذایی بدون درد و گرفتگی ، یبوست ، نفخ و یا گرفتگی عضلانی عبور می کنند .

سلامت قلب:

این دمنوش دارای خواص ضد انعقاد بوده و برای قلب بسیار مفید باشد . با کاهش سطح کلسترول که به عنوان پلاک در عروق و رگ های خونی جمع آوری می شود و موجب کاهش خون در رگ ها می شود، از این رو موجب بهبود شریان های قلبی می شود . همچنین انعقاد خون در رگ های خونی را نیز کاهش می دهد .  این دمنوش به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به آترواسکلروز ، حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد .

پوست:

آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فرار موجود در لاوندر قادر به پیدا کردن و خنثی سازی رادیکال های آزاد در بدن هستند که محصولات جانبی متابولیسم سلولی هستند . این رادیکال های آزاد می توانند باعث بیماری های مزمن ، نشانه های زودرس پیری ، چین و چروک و التهاب شوند ، اما دمنوش لاوندر می تواند به کاهش علائم کمک کند . از این رو پوست شما جوان  تر به نظر برسد .

التهاب:

دمنوش لاوندر دارای لیست طولانی از مبارزه با التهاب است . از جملهالتهابات می توان به سردرد ، تب ، سوزش پوست ، درد آرتریت و علائم اختلالات مفصل خاص نام برد، که اسطوخودوس قادر به بهبود آن می باشد .

اختلالات خواب:

بسیاری از مردم ترجیح می دهند این دمنوش را بعد از ظهر بخورند، به عنوان یک نوشیدنی قبل از خواب . زیرا خواص این گیاه برای افرادی که از بی خوابی یا اختلالات خواب رنج می برند می توان یک معجزه باشد . یک لیوان ساده دمنوش اسطوخودوس می تواند یک شب وحشت ناک را به یک احساس تازه در صبح تبدیل کند .

طرز تهیه دمنوش لاوندر:

تهیه دمنوش این گیاه بسیار ساده می باشد . بدین منظور تنها به آب و لاوند خشک یا تازه نیاز دارید . همچنین می توانید به آن عسل ، بابونه و … بیفزایید .

 4 قاشق چایخوری از جوانه های اسطوخودوس تازه (۱ قاشق غذاخوری از جوانه های اسطوخودوس خشک شده)
۲ فنجان آب
۱ قاشق غذاخوری عسل، در صورت دلخواه
 

اب را روی حرارت گذاشته تا بچوشد . سپس اندکی صبر کنید تا از دمای جوش خارج شود ، آنگاه روی لاوندر ریخته و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند . بهتر است روی حرارت ملایم قرار دهید و یا در لیوان درپوش دار بریزید . انگاه اگر تمایل داشتید می توانید عسل را به آن اضافه کنید .
برای خشک کردن لاوندر نیز کافی است به صورت غنچه و جوانه های تازه بریده و دسته بندی کنید . آنگاه در گوشه ای تاریک ، سرد و خشک قرار دهید . فرآیند خشک کردن باید بین ۲ تا ۴ هفته طول بکشد . سپس جوانه های مورد نیاز به راحتی از ساقه جدا می شوند .

عوارض جانبی دمنوش لاوندر:

این گیاه ممکن است در برخی از افراد دارای عوارضی نیز باشد ، از جمله عوارض می توان به التهاب پوست ، تهوع ، استفراغ هنگام مصرف بیش از حد اشاره کرد . مصرف مقدار بیش از حد این گیاه ممکن است سمی شده و خطرآفرین شود .
هنگام بارداری، استفاده از اسطوخودوس توصیه نمی شود، زیرا می تواند رحم را تحریک کند و به منجر به سقط جنین شود .
با توجه به خواص پایین آوردن کلسترول ، اگر شما قبلا از داروهای کلسترول استفاده می کنید، ممکن است تعاملات منفی ایجاد شود .
این دمنوش حاوی املاح ضد انعقادی است که برای سلامت قلب مفید است، اما اگر شما قبلا داروهای کاهش دهنده خون را مصرف کرده اید، ممکن است خیلی خطرناک باشد، مخصوصا قبل از عمل جراحی .
مصرف چای اسطوخودوس بیش از حد می تواند حساسیت پوست را به خورشید افزایش دهد و همچنین ممکن است باعث تحریک پوست شود .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید