خواص گردو برای بدن

خواص گردو برای بدن

گردو یکی از مواد بسیار مغزی محسوب می شود و مصرف آن به کودکان بسیار توصیه می شود . شکل ظاهری شبیه مغز بوده ، از این رو به عنوان نماد هوش معرفی شده است .

گردو دارای ۶۵٪ چربی  و ۱۵٪ پروتئین است . گردو نیز دارای مقدار نسبتا زیادی اسید چرب امگا ۳ به نام اسید آلفا لینولنیک      (ALA) می باشد . یک منبع غنی از ویتامین هایی مانند ویتامین C، ویتامین B6، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک و  فولات و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی نیز است .

گردو همچنین حاوی سایر مواد معدنی ضروری مانند بتا کاروتن، لوتئین و زاکسنتین و نیز فیثواسترول است . این ماده منبع خوبی از فیبر رژیمی می باشد و همچنین دارای آنتی اکسیدان ها مانند کاتچین، ملاتونین و اسید فیتیک است  .
خواص گردو بسیار مورد توجه می باشد .از جمله خواص گردو می توان به کاهش کلسترول بد ، بهبود سوخت و ساز بدن، مدیریت وزن ، کنترل دیابت ضد التهاب ، بهبود سلامت مغز ، جلوگیری از سرطان ، تقویت خلق و خو و … می باشد .

جلوگیری از سرطان :

گردو قادر به کنترل رشد سلول های سرطانی در بدن است . ترکیبات فنلی، اسیدهای چرب امگا ۳، گاما توکوفرول و دیگر آنتی اکسیدان های موجود در آن سبب جلوگیری از انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه، پروستات و پانکراس می شود .

بهبود عملکرد قلب :

گردو غنی از اسید آمینه ، اسید آرژنین ، امگا ۳ و اسید های چرب غیر اشباع مانند اسید اولئیک است. همچنین حاوی اسید لینولئیک، اسید آلفا لینولنیک (ALA) و اسید آراکیدونیک است . از این رو مصرف گردو به عونان یک چربی سالم از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند . مصرف این ماده کلسترول را کاهش می دهد و سطح HDL را افزایش می دهد از این موجب سلامت قلب می شود . مصرف روزانه گردو همنین به کاهش خطر ابتلا به فشار خون کمک می کند .

کنترل وزن :

یکی از خواص گردو کنترل وزن است . گردو یکی از آجیل هایی است که به شما کمک می کند تا احساس کنید سیری کنید .  این ماده منبع غنی پروتئین و فیبر بوده و برای گیاهخواران می تواند یک غذای کامل باشد .

افزایش قدرت باروری در مردان :

گردودارای تأثیرات مثبت بر قدرت باروری مردان  دارد . این ماده با افزایش کیفیت اسپرم، کمیت، توانایی و تحرک آن سبب بهبود قدرت جنسی در مردان می شود .

سلامت مغز :

گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که باعث افزایش فعالیت مغز می شود . اسیدهای چرب امگا ۳ همراه با ید و سلنیوم برای تضمین عملکرد مطلوب مغز بسیار موثر می باشد . همچنین برای صرع  و پیری مغز می تواند مثمرثمر باشد .

گردو

تقویت استخوان :

اسیدهای چرب ضروری موجود در گردو، سلامت استخوان بدن را افزایش می دهند . آنها همچنین جذب و رسوب کلسیم را افزایش می دهند و باعث کاهش دفع کلسیم از ادرار می شوند .

مفید در بارداری :

از جمله خواص گردو مفید تقویت ماران باردار می باشد .این ماده منبع غنی از ویتامین B بوده که برای رشد جنین ضروری است. از این رو مصرف آن برای زنان باردار توصیه می شود .

تنظیم خواب :

این ماده حاوی ملاتونین بوده که به ایجاد و تنظیم خواب کمک می کند . بنابراین، این ماده به شما کمک می کند خواب آرامی را داشته باشید . 

بهبود پوست و مو :

ویتامین E موجود در گردو به حفظ و محافظت پوست از رادیکال های آزاد مضر کمک می کند . همچنین در جلوگیری از چروک و ایجاد پوست خشک بسیار تاثیر گذار است . . استفاده منظم از گردو همچنین سبب روشن شدن پوست می شود .
گردو همچنین برای داشتن موهای سالم مفید می باشد .این ماده فولیکول های مو را تقویت می کند و شوره سر را از بین می برد . همچنین موجب ضخیم تر ، بلندتر و قوی تر شدن مو می شود .

مضرات

مصرف بیش از حد گردو ممکن است منجر به ایجاد واکنش های آلرژیک ، تهوع ، درد معده ، اسهال ، نفخ شود .
گردو گرچه منبع چربی های خوب است، اما مصرف بیش از حد این ماده می تواند باعث افزایش وزن شما شود .    
زنان باردار و شیرده مراقب باشند که بیش از حد از این ماده استفاده نکنند .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید