دمنوش موز چه خواصی دارد

دمنوش موز چه خواصی دارد

همه شما حتما موز میل کرده اید اما آیا تاکنون دمنوش موز را امتحان کرده اید ؟ امروز شما را با دمنوشی بسیار جذاب موز و خواص آن آشنا خواهیم کرد .

دمنوش موز انواع مختلفی دارد که در این مطلب بیشتر دمنوش پوست موز مورد توجه است . پوست موز عموما به عنوان زباله حذف می شود اما این پوست دارای خواص بسیاری می باشد . فقط توجه داشته باشید که موز ارگانیک استفاده کنید تا مواد سمی حشره کش ها روی پوست آن نباشند .
مزایای قابل توجه از دمنوش موز عبارتند از : درمان اختلالات خواب ، بهبود خلق و خوی ، حفظ سلامت قلب ، بهبود زخم در پوست ، کمک به کاهش وزن و لاغری ، تقویت بینایی، سرعت بخشیدن به روند درمان ، از بین بردن التهاب و …

کاهش فشار خون:

دمنوش موز به خاطر دارا بودن پتاسیم به قلب شما کمک می کند و فشار خون شما را پایین می آورد . پتاسیم به عنوان یک وازودیلاتور، نه تنها تعادل مایع را در بدن را تنظیم می کند ، بلکه فشار سیستم قلبی عروقی را نیز کاهش می دهد با کاهش تنش در شریان ها و رگ های خونی فشار خون کاهش می یابد .

تنظیم خواب:

سطوح بالای تریپتوفان ، سروتونین و دوپامین در دمنوش پوست موز موجب بهبود خواب ، کاهش میزان بی خوابی کمک می کند . از این رو خوابی آرام و بی وقفه برای شما رقم می زند .
خواب منظم می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش دهد.

بهبود افسردگی:

دوپامین و سروتونین موجود در دمنوش موز همچنین به تنظیم میزان هورمون ها و افزایش خلق و خو کمک می کنند . اگر به طور منظم از اضطراب یا افسردگی رنج می برید ، اضافه کردن دمنوش موز به رژیم غذایتان بسیار موثر خواهد بود .

تراکم استخوان را بهبود می بخشد:

انواع مختلف از مواد معدنی موجود در دمنوش موز از جمله منگنز و منیزیم ، هر دو به تراکم استخوانها کمک می کنند . همچنین می تواند به درمان و پیشگری از پوکی استخوان کمک کند .

کمک به هضم:

پتاسیم و منیزیم برای بهینه سازی عملکرد عضلات مهم است . این عناصر همچنین می تواند به حرکت مواد در روده کمک کند  و از این طریق مانع از یبوست ، نفخ و گرفتگی می شود . در عین حال جذب مواد مغذی نیز بهبود می بخشد .

تقویت سیستم ایمنی:

ویتامین C و ویتامین A در موز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند . هر دوی این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و همچنین تولید گلبول های سفید را افزایش می دهند . ویتامین A همچنین با استرس اکسیداتیو در شبکیه ارتباط دارد و مانع از  توسعه آب مروارید می شود .

کاهش وزن:

با ویتامین  A، ویتامین  B، پتاسیم ، لوتئین و سایر آنتی اکسیدان ها می توانید از دمنوش موز برای کاهش وزن استفاده کنید . بسیاری از این مواد مغذی به فعالیتهای متابولیک کمک می کند . به عبارت دیگر، از طریق عملکرد متابولیسم بالا چربی ها سوزانده می شود و با از بین بردن میل به میان وعده غذایی موجب لاغری می شود .  پوست دارای فیبر محلول و غیرحلال است که اکثر آنها در پوست موز بوده و به دمنوش منتقل می شوند . این نوع فیبر برای تسریع هضم ، کاهش اشتها ، افزایش متابولیسم موثر است .

چگونه دمنوش موز را تهیه کنیم ؟

برای تهیه دمنوش موز به ۱ عدد موز ، ۶ فنجان آب ،دارچین و عسل نیاز داریم . پس از به جوش آمدن آب موز را به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بجوشد . سپس اجازه دهید اندکی خنک شوئ ، آنگاه عسل را یادرچین را به آن اضافه کنید . بهتر است از موز سز استفاده کنید زیرا خواص بیشتری دارد و برای کاهش وزن موثر تر است .
برای تهیه دمنوش پوست موز نیز باید پوست موز را خشک کرده و سپس از آن دمنوشی تهیه کنید .

مضرات دمنوش موز

عوارض جانبی نوشیدن دمنوش موز عبارتند از تهوع ، استفراغ ، ناراحتی معده و هیپرکالمی ( پتاسیم بیش از حد در بدن ) . این اثرات منفی به طور کلی تنها زمانی ایجاد می شود که بیش از حد از دمنوش موز استفاده کنید و یا موزهایی که برای دمنوش استفاده می کنید ، به طور ارگانیک نباشند .

    


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید