دمنوش ها چه فوایدی دارند

دمنوش ها چه فوایدی دارند

دمنوش ها از گیاهان دارویی به دست می آید . گل ، برگ ، بذر ، ریشه و … گیاه را خشک یا به صورت تازه با آب جوش دم می کنند . این گیاهان در تمامی نقاط یافت می شود . در برخی کشور ها این گیاهان به وفور کشت می شود و به کشور های دیگر صادر می شود .

مصرف دمنوش های گیاهی به شدت توصیه می شود . هر کدام از این دمنوش ها دارای خواص متفاوتی است که موجب درمان و تقویت بدن می شود . دمنوش ها همانطور که گفته شد دارای خواص متنوعی است اما در برخی خواص تقریبا مشترک هستند . دم نوش ها دارای انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند . آرامش بخش ، کمک به اختلالات خواب ، کاهش التهاب ، کاهش درد ، تقویت سیستم ایمنی ، سم زدایی و … برخی از خواص دمنوش ها می باشد .

تقویت سیستم ایمنی :

آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند . آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها موجب پیشگیری از عفونت ها ، استرس و انواع بیماری های مختلف می شود . زنجبیل ، اکیناسه ، ریشه شیرین بیان و … موجب تقویت سیستم ایمنی می شود .

خواب بهتر :

اکثر دمنوش ها به داشتن خوابی راحت کمک می کنند .  دم نوش ها با کاهش اضطراب و استرس موجب می شوند تا خوابی راحت را تجربه کنید . اسطوخودوس ، بابونه از جمله گیاهانی هستند که به کاهش اضطراب و داشتن خوابی آرام کمک می کنند .

خواص ضد انعقادی :

تسکین درد برای افرادی که از ناراحتی مزمن رنج می برند یا کسانی که از بیماری، جراحی یا آسیب می بینند بسیار مهم است . دمنوش ترنج ، بابونه ، اکالیپتوس از جمله مواردی است که دارای خاصیت ضد نعقادی می باشد .

خواص ضد التهابی :

کاهش التهاب از بسیاری از بیماری های دیگر چون سردرد ، هموروئید ، مشکلات گوارشی و … جلوگیری می کند . دمنوش نعنا ، ​​زنجبیل ، زردچوبه و اکالیپتوس بدین منظور بسیار مفید می باشد .

بیماری های مزمن :

آنتی اکسیدان های موجود در گیاهان دارویی موجب حذف رادیکال های آزاد می شود . از این رو خطر ابتلا به بیماری هایی چون سرطان و بیماری های مزمن را کاهش می دهد .

هضم غذا :

اکثر دمنوش ها حاوی موادی هستند که موجب هضم بهتر غذا می شوند . دمنوش هایی چون بابونه ، دارچین ، نعناع و زنجبیل و … برای رفع مشکلات گوارشی بسیار مناسب هستند .

  • در ادامه به خواص برخی از دمنوش ها می پردازیم :

بابونه : آرامبخش ، آرام بخش معده و علائم درد ، التهاب ، آرتریت ، تحریک پوست و آفتاب سوختگی را بهبود می بخشد .
دمنوش نعناع : کاهش گرفتگی های عضلانی ، ناراحتی های معده ، سوء هاضمه و گاز اضافی و همچنین تحریک سیستم ایمنی بدن .
ریشه زنجبیل : آرام حالت تهوع ، تحریک هضم ، جلوگیری از بیماری مزمن و افزایش اشتها .
سبز : به دلیل بالا بودن سطح ویتامین C برای سیستم ایمنی بسیار مفید است و همچنین می تواند بدن را سمی کند .
قاصدک : ترویج ادرار و سم زدایی بدن ، کاهش فشار خون و کمک به مسائل بینایی و کمبود آهن است .
زردچوبه : فعالیت آنتی اکسیدانی را در بدن تحریک می کند ، از سرطان جلوگیری می کند ، التهاب را تسکین می دهد و موجب هضم بهتر غذا می شود .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید