عناب دارای چه خواصی است

عناب دارای چه خواصی است

عناب نوعی میوه است که حاصل درختی با ارتفاع ۱۰ متر می باشد که برخی از این درخت کج و نوعی دیگر مستقیم و باریک است . این درخت برگ هایی دندار و کوچکی دارد .

گل های این درخت سبز مایل به زرد است حاصل این درخت نوعی میوه است که به آن عناب می گویند ، عناب ها در ابتدا سبز رنگ هستند اما بعد رسیدن کامل به رنگ قهوه ای در آمده و چروک می خورد . این میوه های زیتونی شکل به صورت تازه و خشک به مصرف می رسند . این میوه به سبب داشتن قند بالا در تهیه و تولید انواع کمپوت و شیرینی استفاده می شود . این میوه در حالت تازه ۷۴/ ۳۶ درصد و در حالت خشک  65 الی ۷۷/۷۱ درصد قند دارد . این میوه سرشار از ویتامین C است .

این درخت در اصل بومی مناطق گرمسیر است و در شما آفریقا ، جنوب اروپا و مدیرترانه کشت آن بسیار رواج دارد اما در هند ، پاکستان و ایران یافت می شود . این میوه در مناطق مختلف نام های متفاوتی دارد ، در هند و پاکستان آن را ایناب و در شرق آسیا آن را خرمای قرمز ، خرمای چینی یا خرمای هندی نیز می نامند .

خواص :

– نرم کننده سینه
– ملین
– خواب آور ؛ مصرف هسته عناب برای بی خوابی بسیار مناسب است .
– ضد اسهال ؛ مصرف جوشانده پوست درخت عناب
– سو هاضمه
– آسم
– ترمیم زخم ؛ تبدیل جوشانده ریشه عناب
– تب بر ؛ مصرف برگ های عناب
– سرفه ؛ مصرف جوشانده عناب
– گرفتگی سینه ؛ مصرف جوشانده عناب
– اشتها آور
– بهبود قند خون
– آرام بخش ؛ در هنگامی احساس غم و گریه دارید از جوشانده عناب استفاده کنید .
– بهبود ورم چشم ؛ استفاده از برگ این گیاه به صورت ضماد
– ادرار آور ؛ ؛ استفاده از برگ این گیاه به صورت ضماد
– تقویت حافظه
– مناسب برای کم فشاری خون
– نازایی
– تقویت کننده معده و طحال
– جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ؛ مصرف این میوه با کره
– درمان سرطان ؛ مصرف آب عناب با کاهو
– بهبود درد دندان
– افزایش وزن

 

 

مضرات مصرف :

مصرف آن برای اشخاص سرد مزاج موجب تولید گاز و نفخ می شود . افراد سرد مزاج باید از این میوه را با شکر و مویز بخورند . همچنین این میوه موجب کاهش نیروی جنسی می شود بنابراین باید با غذاهای محرک مانند عسل خورده میل شود .
در مورد مصرف عناب در زنان باردار هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست همچنین بیماران دیابتی در مورد مصرف آن دقت کنند چون عناب قند خون را به سرعت کاهش می دهد . بیمارانی که جراحی کرده اند نیز تا مدتی از مصرف آن پرهیز کنند .
عناب همچنین موجب ایجاد انگل روده ای نیز می شود .

طرز تهیه :

برای تهیه دمنوش این میوه عناب های خشک را خیس کرده ، هسته آن را جدا کنید سپس در آب با دمای ۸۰ درجه سانتی گراد ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد .
برای تهیه جوشانده این میوه مقدار ۵۰ گرم عناب را در ۱ لیتر آب ریخته تا جوش بیاید ، توجه داشته باشید اینقدر این جوشانده باید بجوشد که حجم آن دو سوم شود .
جهت تهیه جوشانده این میوه  و جو ۱۴ دانه عناب را با ۲۵ گرم جو پوست کنده مخلوط کرده و در ۲ لیتر آب بریزید واجازه دهید  آنقدر بجوشد تا جو به اصطلاح شکفته شود و بیش از ۵ لیتر آب باقی بماند . پس از اینکه جوشانده سرد شد می توانید آن را میل نمایید .

همچنین می توانید تعداد ۲۰ دانه عناب را با ۳۰ دانه مویز دانه گرفته و ۳۰ دانه سپستان و ۱۷ گرم شاخه گلدار بنفشه در نیم لیتر آب خیس کنید و بگذارید تا صبح بماند سپس آنرا صاف کرده و با ۵۰ گرم شیر خشت و ۵۰ گرم ترنجبین مخلوط کنید تا کاملا حل شود سپس مقداری گلاب به آن اضافه کرده و بنوشید .

 

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید