فواید برگ درخت چنار

فواید برگ درخت چنار

چنار (  Platanus) درختی با ارتفاع ۴۰ تا ۵۰ متر می باشد این درخت که بسیار قطور می باشد دارای ظاهر بسیار زیبایی می باشد . چنار دارای تنه ای به رنگ خاکستری مایل به سبز یا سفید بوده و برگ هایش سبزه بدون کرک و پنجه ای می باشد .

درخت چنار دو نوع نر و ماده دارد و نوع ماده آن دارای میوه است که در بهار می رسد . چنار در اکثر استان و شهر های های ایران چون زاگرس بختیاری ، سردشت ، کجور ، هراز ، رودبار ، خوی ، همدان ، هرسین ، شهبازان ،‌سپید دشت ، گتوند ، شیراز ، کازرون ، کرمان ، تربت جام می روید . این درخت معمولا در کنار جویبار ها می روید و در پاییز برگ های خود را از دست می دهد . جوهر ، صنار ، عیثام ، دلب ، چنال وراس و دلبا از دیگر نام های درخت چنار است .

خواص چنار :

– تب بر
– ضد تنگی نفس
– مفید برای امراض عصبی
– افزایش وزن
– ضد سرفه
– درمان آسم
– درمان ورم  چشم ؛ بدین منظور برگ تازه چنار را له نموده به صورت ضماد بگذارید .
– رفع دندان درد ؛ بدین منظور برگ تازه آن را در سرکه پخته مزمزه کنند .
– درمان اسهال ساده و اسهال خونی ؛ کمی از پوست درخت چنار را در سرکه جوشانده حدود یک قاشق با آب میل کنید .
– بهبود برص ؛ بدین منظور ضماد پخته برگ آن را روی پوست قرار دهید .
– چنار تقویت کننده معده ؛ استفاده از عرق برگ
– واریس
– بهبود قلب ؛ استفاده از عرق برگ
– تنگی‌نفس ؛ استفاده از عرق برگ
– رفع لکه های پوستی ؛ شستشو با جوشانده چنار
– درمان پوسته‌پوسته شدن بدن ؛ بدین منظور پوست سوخته درخت چنار را با کمی روغن بادام زمینی و آب مخلوط نموده به صورت ضماد روی پوست قرار دهید .

مضرات چنار :

از مصرف عرق چنار به همراه ترشی خودداری کنید .

طرز تهیه :

عرق چنار را از برگ و پوست و میوه ی چنار تهیه می کنند . برای تهیه ی عرق چنار دو شبانه روز برگ و پوست و میوه ی درخت چنار را در آب خیس کرده آنگاه آن را تقطیر کنید . علاوه بر این برای تهیه ی عرق چنار می توان از ریشه ی این درخت نیز بهره برد که در این صورت به ازای هر چهار کیلو ریشه ی درخت چنار حدود یک کیلو عرق چنار به دست می آید . برای تهیه ی عرق ریشه ی چنار باید ریشه ی چنار را دو شبانه روز در آب خیس کنید سپس آن را تقطیر نمایید و یک ماه آن را در ظرفی تیره نگه داشته آنگاه استفاده کنید .
جهت تهیه ضماد این گیاه نیز برگ چنار را با آب بجوشانید .

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید