فواید منحصر به فرد جوانه گندم

فواید منحصر به فرد جوانه گندم

گندم یکی از غلات بسیار مهم محسوب می شود . گندم خواص گوناگونی دارد اما جوانه گندم به مراتب دارای خواص قوی تری است .

جوانه گندم منبع انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدراتها است . همچنین دارای مهمترین ویتامین های روزانه مانند فولات، ویتامین E و ویتامین B ، نیاسین، تیامین و می باشد . از لحاظ مواد معدنی نیز ، جوانه گندم محتوی سطح بالایی از پتاسیم و آهن و روی، کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلنیوم است .

این گیاه دارای خواصی چون تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان ، ضد پیری ، تقویت رشد عضلات ، استقامت و تسریع بهبود زخم کمک به هضم ، کاهش وزن است .
تقریبا تمام گندم قابل مصرف می باشد . پوسته بیرونی این گیاه که سبوس گندم نام دارد نیز دارای خواص ویژه ای است . همچنین از دانه این گیاه آرد تهیه و نان درست می کنند ، دارای فواید زیادی است . در زیر به برخی از خواص این گیاه و بخصوص جوانه گندم می پردازیم .

تقویت سیستم ایمنی :

با اضافه کردن این گیاه به رژیم غذایی، می توانید سیستم ایمنی بدن خود را به طور مثبت افزایش دهید تا در برابر برخی از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان مبارزه کند . نشان داده شده است که پروتئین گندم باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی در شده و سبب تخریب رادیکال های آزاد و سایر میکروارگانیسم های بیماری در بدن می شود .

سلامت قلب :

مطالعات نشان داده است که مصرف منظم این گیاه می تواند عوامل خطرزای مرتبط با بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد و سلامت کل سیستم قلبی عروقی را بهبود دهد . همچنین گندم کلسترول LDL را کاهش می دهد . از این رو یکی از علل رایج خطر حمله قلبی و سکته مغزی از بین می رود  . وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در این گیاه برای از بین بردن اثرات منفی اسید های چرب بسیار مفید می باشد و سبب محافظت بیشتر از سیستم قلب و عروق می شود .

ضد پیری :

جوانه این گیاه دارای مواد مغذی و ویتامین است و می تواند برای تقویت پوست بسیار مناسب باشد . این گیاه همچنین با از بین بردن مشکلات پوست و جلوگیری از چروک از روند پیری می کاهد . جوانه گندم از ریزش مو نیز می کاهد .  گندم همچنین از بیماری هایی مانند پسوریازیس، آفتاب سوختگی، اگزما ، ریزش مو جلوگیری می کند .

سلامت عضلات :

یکی از بهترین منابع پروتئین برای رژیم غذایی می تواند از گندم حاصل شود . پروتئین برای داشتن عضلات سالم، ترمیم بافت های آسیب دیده، تنظیم سطح انرژی در بدن و کمک به تعادل کلی سیستم بسیار مفید است پروتئین نیز ضروری است برای افرادی که میخواهند شکل بگیرند و توده عضلانی خود را افزایش دهند.

مفید در بارداری :

جوانه این گیاه دارای اسید فولیک بوده که یک عامل مهم برای  داشتن یک نوزاد سالم است . زنان باردار است . فولات یکی از مواد معدنی بسیار مهم برای زنان باردار می باشد . زنانی که در بدن خود دارای فولات های کمتری هستند ، شانس کمتری برای فرزند سالم دارند .

جلوگیری از دیابت :

حضور اسید فولیک بالا در جوانه این گیاه برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، بسیار مفید است . اسید فولیک از بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی جلوگیری می کند .

مضرات :

این گیاه دارای گلوتن است . این ماده برای برخی افراد در دستگاه گوارش مشکلاتی ایجاد می کند . بنابراین اگر شما منع مصرف گلوتن دارید از این گیاه نیز استفاده نکنید .
جوانه گندم دارای کالری بالایی است . بنابراین برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند ، ممکن است دردسر آفرین باشد .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید