قیاس طب سنتی و طب مدرن

قیاس طب سنتی و طب مدرن

طب سنتی اصلاحی رایج است که به انوع مختلفی از سیستم های دانش غیر علمی از زمان نخستین ادم تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است .

برخی از راهکار ها نیز به سبب تجربه کم کمک به طب سنتی اضافه شد . طب سنتی انواع مختفی دارد . طب کره ای ، طب سوزنی ، طب چینی ، طب اسلامی ، طب باستان ، طب یونانی ، آیورودا و طب گیاهی از جمله طب قدیم می باشد .
هنوز مناطقی بخصوص در آفریقا و آسیا یافت می شود که ۸۰ درصد طب حاکم بر آن منطقه ، طب سنتی می باشد . البته برخی از راهکار های طب سنتی ممکن است خطرناک باشد از این رو کمتر استفاده می شود .

تاریخچه طب قدیم :

گفته می شود اولین کسانی که از طب سنتی استفاده کردند ، سومریان بودند . سومریان اولین تمدنی بودند که از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها استفاده کردند . یکی دیگر از تمدن هایی که از گیاهان دارویی و طب سنتی بسیار استفاده می کرده ، مصر باستان می باشد . استفاده از گیاهان دارویی در مصر ، کتب مختلف ذکر شده است . برخی کتبی که طب قدیم و گیاهان دارویی در ان ها ذکر شده اند شامل جالینوس ، دیوسکوریدس ، تئوفراستوس ، ارسطو و بقراط  می شود .

برخی از کتب قدیمی در زمینه طب سنتی به زبان های مختلفی چون عربی ، ترکی و … ترجمه شده است . طب سنتی از از اسپانیا تا گیاه شناسان مسلمان و طب عامیانه امریکا و … در طول ۱۶ قرن روز به روز توسعه یافت و تکمیل تر شد .

طب سنتی و طب مدرن :

طب مدرن ، طب جدیدی است که با توجه به عوامل مختلف ، به درمان بیماری می پردازد . این طب هم خواصی دارد و هم مضراتی . بسیاری از بیماری هایی که با طب قدیم درمان نمی شدند با طب مدرن به راحتی درمان می شوند . بیماری هایی چون سیاه سرفه ، آبله ، دیفتری و … امروزه با طب مدرن به راحتی درمان می شوند .  همچنین درمان با طب سنتی بسیار زمان بر و وقت گیر می باشد .

طب قدیم و طب مدرن هر دو تلاش می کنند تا راه درمان بیمار را پیدا کنند . بسیاری از پزشکان مدرن در گذشته به جنبه روانی و اجتماعی فرد توجه نمی کردند . این امر موجب شده تا در سال گذشته از چنین عامل تاثیر گذاری غافل شوند . طب سنتی به روحیه و توانایی ذهنی فرد بسیار توجه دارد .
طب سنتی چون اکثرا برای درمان از گیاهان استفاده می کند ، دارای عوارض کمتری است . البته اگر با آگاهی و درست استفاده شوند . در مقابل دارو های شیمیایی دارای عوارض بیشتری می باشند .

طب مدرن و طب سنتی هر دو در جایگاه خود ، کاربرد های متفاوتی دارند . این دو طب ، روز به روز در حال پیشرفت می باشند و نواقصشان برطرف می شود . طب سنتی و طب مدرن می توانند به یکدیگر کمک کرده و یکدیگر را تکمیل کنند .

چیزی که اهمیت ویژه ای دارد ، درمان بیمار می باشد . گاه بهتر است به شیوه سنتی و گاه به شیوه مدرن به درمان بپردازیم .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید