ماست را در برنامه غذایی خود بگنجانید

ماست را در برنامه غذایی خود بگنجانید

ماست یک محصول لبنی است که از تخمیر باکتری شیر تهیه شده است. ماست یک غذای فوق العاده محسوب می شود، زیرا دارای کلسیم، پروتئین و باکتری های خوب می باشد که به حفظ سلامت روده کمک می کند.

از این رو باعث کنترل وزن، تقویت متابولیسم، افزایش ایمنی، پیشگیری از پوکی استخوان، مبارزه با آنمی، عفونت واژن و سرطان، کاهش سطح کلسترول، تقویت دندان ها و بهبود سلامت پوست و مو می شود.

بهبود هضم :

به علت وجود باکتری فعال در ماست، موجب راحتی در هضم می شود. در واقع، پروبیوتیک های موجود در این ماده از ابتلا به کاهش یبوست، اسهال، سرطان روده بزرگ، بیماری التهابی روده و حتی برخی عفونت ها جلوگیری می کند.

محافظت از سلامت استخوان :

ماست از شیر گرفته شده است. ماست شامل مقادیر زیادی کلسیم، پتاسیم و منیزیم است و دارای اثر ضد التهابی روی بدن است. کلسیم و منیزیم برای حفظ سلامت استخوان و دندان ضروری هستند. همچنین برای افراد مبتلا به پوکی استخوان، آرتریت و روماتیسم نیز مفید است. مصرف مناسب کلسیم همچنین از بروز پوکی استخوان در زنان یائسه نیز پیشگیری می کند.

جلوگیری از عفونت واژن :

عفونت واژن معمولا در زنان دیابتی مشاهده می شود. مصرف روزانه این ماده سطح pH واژن را کاهش می دهد و از عفونت های مربوط به این ناحیه جلوگیری می کند.

مدیریت وزن :

مطالعات نشان می دهد که ماست مصرفی به شما کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشید. از این رو مصرف مواد غذایی غیر ضروری کاهش می یابد. این نه تنها به کنترل وزن در شما کمک می کند بلکه باعث کاهش چربی شکم نیز می شود.

بهبود مغز :

ماست منبع غنی از پروبیوتیک می باشد که موجب بهبود خلق و خوی در شما می شود. همچنین مصرف این ماده اختلالات عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر و اوتیسم را نیز بهبود می بخشد. این ماده منبع غنی از پتاسیم می باشد که برای سلامت عصبی بدن ضروری است.

درمان آسم :

خواص ضد التهابی ماست می تواند به کاهش علائم آسم کمک کند. پروبیوتیک های موجود در آن به طور قابل توجه ای حملات آسم را کاهش می دهد. همچنین نشانه هایی مانند تنگی نفس، سرفه و سفت شدن قفسه سینه در بیماران مبتلا به آسم را نیز کاهش می دهد.

افزایش ایمنی :

وجود باکتری های پروبیوتیکی موجود در ماست باعث افزایش سیستم ایمنی و کاهش بروز عفونت ها، بیماری های التهابی و آلرژی می شود. دانشمندان می گویند مصرف منظم ماست باعث فعال شدن سلول های T می شود و به شما در مبارزه با بیماری های سیستم ایمنی کمک می کند.

کاهش فشارخون :

مصرف منظم محصولات لبنی با کاهش میزان جذب سدیم سبب کاهش فشار خون بالا شده است.اگر فشار خون بالا دارید، شروع به خوردن ماست کنید.

کاهش سطح کلسترول :

مطالعات انجام شده توسط مؤسسات مختلف نشان می دهد میزان LDL زمانی که فرد به طور منظم ماست مصرف می کند، کاهش می یابد. بنابراین، مصرف روزانه این ماده ممکن است منجر به کاهش بیماری های قلبی عروقی شود.

جلوگیری از سرطان :

مصرف ماست ممکن است برای افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ نیز هستند، یک تسکین باشد. همچنین این ماده امید به زندگی را در افرادی که  یابد مبتلا به سرطان کولون هستند، افزایش می دهد.

مراقبت از پوست و مو :

ماست، هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، برای درمان آکنه و برانگیختگی پوست مفید می باشد. همچنین برای مو نیز مفید است، زیرا خارش پوست سر و شوره سر را درمان می کند.

مضرات :

ماست به طور کلی یک لبنیات مفید محسوب می شود اما برای برخی افراد می تواند مضر باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم.
افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند. مصرف ماست در چنین شرایطی ممکن است باعث اسهال، درد شکم و سایر اختلالات شود.
افرادی که به شیر حساسیت دارند در واقع حساسیت به کازئین و آب پنیر، انواع پروتئین موجود در شیر دارند. باید از مصرف شیر یا مشتقات آن خودداری کنند.

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید