مزایای جالب هویج بنفش

مزایای جالب هویج بنفش

هویج بنفش یکی از سبزیجات می باشد که در همه کشورها یافت نمی شود. در این بخش به معرفی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

هویج بنفش(Daucus carota subsp) یک نوع از هویج ها رنگی می باشد. هویج بنفش در شرق، به ویژه در چین و هند یافت می شود. این نوع از هویج ۱۰۰۰ سال پیش در منطقه افغانستان کشت شده و از آنجا پخش به سراسر دنیا انتقال یافت. اگر ظاهر این هویج ممکن است بنفش باشد، اما داخل آن معمولا زرد یا نارنجی است. هویج بنفش را می توان به شیوه ای مشابه هویج های دیگر مانند سوپ ها، خورش ها، سالاد ها، ساندویچ ها، همبرگرها و … استفاده کرد.

هویج بنفش یک منبع غنی از فیبرهای رژیمی، ویتامین C، پتاسیم، منگنز و ویتامین K است. در یک فنجان هویج فقط ۲۵ کالری و تنها ۵ گرم کربوهیدرات وجود دارد. با این وجود، هویج بنفش دارای لوتئین و بتا کاروتن نیز می باشد. مزایای هویج بنفش شامل اثرات آن بر کاهش وزن، درمان بیماری های مزمن، دیابت، کاهش بیماری های قلبی عروقی، کاهش التهاب، بهبود بینایی و بهبود گردش خون می باشد.

کاهش وزن :

هویج بنفش در رژیم غذایی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مناسب می باشد. هویج کم کالری، کم چرب بوده و دارای فیبر بالایی می باشد. خوردن هویج یک راه عالی برای پر کردن معده می باشد. علاوه بر این، فیبر می تواند به متابولیسم شما کمک کند.

درمان دیابت :

هر فرد مبتلا به دیابت باید هویج مصرف کند. به علت اثراتی که بر روی قند خون دارد برای افراد دیابتی مفید می باشد. فیبر می تواند به تنظیم میزان آزاد شدن گلوکز و انسولین در بدن کمک کند، از این رو می تواند از کاهش سریع قند خون جلوگیری می کند.

بیماری قلب و عروقی :

هویج های بنفش دارای سطح بالای فیبر رژیمی و آنتی اکسیدان می باشد که می توانند به حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی کمک کنند. فیبر میتواند به کاهش کلسترول منجر شود، که خطر ابتلا به آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی و همچنین بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد. ویتامین C در این هویج برای تقویت دیواره های قلب و عروق نیز مهم حائز اهمیت است.

کاهش التهاب :

تحقیقات نشان داده است که آنتوسیانین ها، که در غلظت های بالا در هویج بنفش یافت می شود، می تواند به کاهش بسیاری از بیماری های التهابی مختلف از جمله آرتروز، نقرس، سردرد و حتی هموروئید کمک کند.

بهبود بینایی :

اگرچه هویج بنفش دارای بتا کاروتن کمتری نسبت به انواع نارنجی و زرد است، اما در این هویج نیز مقدار قابل توجهی از لوتئین و زاکسنتین وجود دارد که می تواند به بهبود بینایی کمک کند. این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش استرس اکسیداتیو در شبکیه و جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و کاهش خطر ابتلا به آب مروارید می شوند.

بهبود گردش خون :

مقدار قابل توجهی از آهن در هویج بنفش وجود دارد که برای افزایش گردش خون مناسب است. وجود ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها نیز برای جلوگیری از انقباض و انسداد درون سیستم گردش خون بسیار حائز اهمیت است.

درمان بیماری های مزمن :

سطح بالای آنتوسیانین های موجود در این هویج به معنی وجود آنتی اکسیدان های عالی می باشد. این ترکیبات قادر به خنثی سازی رادیکال های آزادی هستند که سبب جهش سلولی و سایر انواع بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید و بیماری آلزایمر هستند.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید