هل ، چاشنی مهم

هل ، چاشنی مهم


یکی از گیاهان پر کاربرد در خاورمیانه هل ( Elettaria cardamomum ) می باشد . این گیاه  بسیار خوش بو و خوش عطر است . این گیاه بومی هندوستان است به گونه ای که ۸۰ درصد

هل مصرفی جهان را هند تولید می کند اما در تمامی مناطق گرم می روید .

هل گیاهی است پایدار با ارتفاع ۴ متر که معمولا چند شاخه آن گل می دهند . میوه های هل بیضی مانند بوده و رنگ آن زرد سبز یا سیاه می باشد . پس مدتی دانه های معطر و مطبوع آن به رنگ قهوه ای در میاد که به عنوان چاشنی به انواع نوشیدنی ، دسر و شیرینی اضافه می شود . هل دارای اسانس فرار و معطری در حدود ۴% می باشد ضمنا این گیاه دارای مواد رزینی و چربی نیز است  .

میوه این گیاه نیز حاوی اسانس بوده و مقدار ان بین ۴ تا ۸ درصد متفاوت می باشد . اسانس هل شامل بیش از ۲۰ ترکیب می باشد که مهمترین آنها را ۱ و ۸ سینئول (به مقدار ۲۰ تا ۶۰ درصد) و آلفاترپینل استات ( ۲۰ تا ۵۳ درصد ) تشکیل می دهد . از دیگر ترکیبات مهم اسانس هل می توان به لینالول استات ، بورنئول ، آلفاترپینئول و کامفور اشاره نمود . میوه این گیاه همچنین حاوی روغن ، نشاسته و ترکیب های هیدروکربنی می باشد.

خواص هل :

– تقویت کنده قلب
– بادشکن
– تقویت کننده بدن
– ادرار آور
– تنظیم قاعدگی
– هضم غذا
– برطرف کردن زخم های دهان
– خوشبو کننده دهان
– گوش درد ؛ بدین منظور گرد هل را در گوش بریزید .
– دل بهم خوردگی و تهوع ؛ استفاده از دم کرده این گیاه
– اشتها آور
– تب بر
– سرماخوردگی
– تسکین درد رماتیسم
– بر طرف کردن ترشی معده
– ضد مسمومیت
– رفع بیماریهای چشم
– برطرف کردن خلط ؛ به همین سبب این گیاه را به محصولات لبنی و پودینگ ها اضافه می کنند تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می شود خنثی کند .
– انرژی زا
– رفع خستگی
– رفع اضطراب
– بهبود کلیه
– درمان شب ادراری کودکان

 

 

مضرات هل :

توجه د اشته باشید مصرف زیاد آن مضر بوده و به روده ها آسیب می زند . مصرف این چاشنی برای افراد با طبیعت گرم  مناسب نیست .
همچنین مصرف این گیاه  برای کسانی که فشار خون ، یبوست ، زخم معده ، سوزاک و سیفیلیس و عفونت های ادراری بانوان حامله و ورم پروستات دارند مضر می باشد . مصرف زیاد آن هم تپش قلب را افزایش می دهد و هم برای بیماری های روده و ریه مفید نیست .

طرز استفاده :

برای تهیه دمنوش آن  می توانید هل کوبیده را درون آب جوش ریخته اجازه دهید به مدت ۱۰ – 15 دقیه دم بکشد سپس صاف کرده و میل نمایید .
همچنین آن را می توانید به عنوان چاشنی به غذا و شیرینی و … اضافه کنید و یا دورن چای ریخته و میل کنید .

 

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید