کاهش تب با روش های خانگی

کاهش تب با روش های خانگی

هنگامی که دمای بدن از محدود طبیعی خود خارج می شود ، به این اتفاق تب می گویند . برخی معتقدند ۳۷ درجه سانتیگراد ، درجه طبیعی بدن است اما این مسئله در همگان صدق نمی کند .

دمای بدن افراد مختلف متفاوت است . کودکان و بزرگسالان و حتی جوانان و نوجوانان بدن هرکدام به نسبت سن خود باید دارای درجه حرارت متفاوتی باشد . به طور کلی اگر دمای بدن فرد از ۳۷ درجه سانتی گراد تجاوز کند ، اصطلاحا تب دارد .

تب ممکن است نشانه ای برای دیگر بیماری ها نیز باشد . ممکن است بدن در حال مبارزه با یک عفونت و … باشد . بروز تب نشانه خوبی است ، البته اگر دمای بدن بیش از حد بالا نرود .

عفونت گوش ، عفونت های دستگاه ادراری ، بیماری های التهابی خاص ، اسهال و استفراغ ، اختلالات خود ایمنی ، سرطان و از لخته شدن خون ، تغییر آب و هوا ، آنفولانزا و … همگی بیماری هستند که به ایجاد تب کمک می کنند .

درمان های خانگی برای کاهش تب وجود دارند که در این مطلب با آن ها بیشتر آشنا می شویم . توجه داشته باشید اگر تب شما از ۴۰ درجه سانتی گراد تجاوز کرد ، حتما به پزشک مراجعه کنید .

آب سرد :

راحت ترین راه استفاده از آب سرد می باشد . بدین منظور پارچه را درون آب سرد خیس کنید . سپس آن را بفشارید تا آب اضافی خراج شود . آنگاه پارچه را زیر بغل، پاها ، دست ها و کشاله ران قرار دهید .
توجه د اشته باشید که پارچه را به طور منظم خیس کرده و این عمل را تکرار کنید . از آب خیلی سرد نیز نیز استفاده نکنید .

سرکه سیب :

سرکه سیب یکی دیگر از درمان های ساده و ارزان و بسیار موثر است . بدین منظور می توانید اندکی سرکه سیب را به وان حمام اضافه کنید . آنگاه به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه درون آن دراز بکشید . درصورت عدم بهبود کافی است پس از ۲ دقیقه این کار را دوباره تکرار کنید .

سیر :

سیر گیاهی با زبیعت گرم است . مصرف این گیاه وجب می شود تا بدن در برابر عفونت ها ایمن شود . از این رو دمای بدن کاهش می یابد .
بدین منظور کافی است یک حبه سیر را بکوبید . آن را فشار دهید تا عصاره آن خارج شود . این عصاره را درون یک فنجان آب گرم ریخته و میل کنید .
همچنین می توانید یک حبه سیر را له کرده با روغن زیتون مخلوط کنید و روی پای خود قرار دهید . گفته می شود این مخلوط در یک شب می تواند ، تب را کاهش دهد .
استفاده از راه حل های بالا برای کودکان و زنان باردار توصیه نمی شود .

کشمش :

کشمش با عفونت مبارزه می کند و موجب کاهش تب می شود . کشمش خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و موجب تقویت بدن نیز می شود .
بدین منظور ۲۵ کشمش را در نیم فنجان آب خیس کنید . سپس آن را له کرده تا آب درون آن خارج شود . می توانید مقداری آب به آن اضافه کرده و میل کنید . این مخلوط را تا ۲ بار در روز می توانید میل کنید .

زنجبیل :

 زنجبیل موجب خارج شدن گرمای اضافی بدن می شود . این امر موجب کاهش تب می شود . زنجبیل همچین ضد باکتری و ضد ویروسی می باشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند .
یکی از راهکار های استفاده از زنجبیل بدین شرح است . زجبیل خشک را پودر کرده و به وان حمام بیافزایید . در این وان به مدت ۱۰ دقیقه دراز بکشید . بدن خود را خشک کنید و بدون لباس تنها با یک پتو بخوابید . پس از مدتی بدنتان شروع به عرق کردن می کند .
همچنین می توانید از زنجبیل دمنوشی تهیه کرده و میل کنید . بدین منظور زنجبیل را به همراه آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید . سپس صاف کرده و میل کنید .
همچنین می توانید مخلوطی از دمنوش زنجبیل به اضافه آب لیمو و یک قاشق عسل را مخلوط کرده و روزانه میل کنید .

توجه داشته باشید قبلا از نداشتن حساسیت نسبت به زنجبیل مطمئن شوید .

 باسیل :

یکی از گیاهان موثر برای پایین آوردن تب باسیل می باشد . از این گیاه انواع آنتی بیوتیک نیز تهیه می شود که در بازار موجود می باشد .

گیاهان فوق برای کاهش تب بسیار مفید می باشند . برای استفاده از گیاهان از خواص و مضراتی آن ها به طور کامل آگاه شوید . مطمئن شوید نسبت به گیاه مورد نظر حساسیتی ندارید آنگاه از آن استفاده کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

گفتگوها
  1.    مطالب گفته شده خیلی کامل و جالب بودن . منم یه پیشنهاد دارم:درهنگام تب با یه حوله نرم پیشونیتونو مرطوب نگه دارید و ترجیحا اب سرد استفاده کنید می بینید که بعد از یه مدت کم کم شروع به خوب شدن می کنه. حتمااا امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید