گلرنگ گیاهی زیبا با خواص جالب

گلرنگ گیاهی زیبا با خواص جالب

گلرنگ از جمله گیاهان دارویی می باشد که قصد داریم با آن آشنا شویم . بقایای این گیاه در مقبره پادشاهان مصری دیده شده است و این خبر از این قدمت این گیاه دارویی می دهد .

گلرنگ ارتفاعی در حدود ۳۰ تا ۱۵۰ سانتی متر دارد . این گیاه شباهت زیادی به خارخاسک دارد . این گیاه برگ های پهن و موجدار که رگ برگ هایی برجسته در زیر برگ دارد . گلرنگ گل هایی لوله ایی شکل و به رنگ زرد ، نارنجی و قرمز دارد . گلرنگ میوه های کوچک و فندقی مانند دارد که در بالای آن تار های نازکی وجود دارد . گلرنگ نام های مختلفی چون تخم کاشفه ، خسک دانه ، تخم کاجره ، تخم کازیره ، قرطم ، احریض ، حب العصفر ، بذر الاحریض دارد . این گیاه در دوره گل دهی به سرما حساس است و در زمان رشد نباید آن را زیاد آبیاری کرد .

بذر این گیاه چون دارای رنگ دانه می باشد ، در قدیم از آن برای تولید رنگ استفاده می شد . همچنین از این دانه ها برای تولید  و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی ، تولید مارگارین و … استفاده می شود . این گیاه دو نوع دارد ؛ یک نوع آن مونو اسیدهای چرب غیر اشباع ( اولئیک اسید) زیادی دارد و نوع دیگر پلی اسیدهای چرب غیراشباع ( لینولئیک اسید ) بالایی دارد . از نوع دوم این گیاه برای نقاشی نیز استفاده می شود .

خواص :

– تقویت قلب
– تب بر
– تقویت شریان ها
– تسکین درد سینه
– تسکین زخم
– معرق
– ملین
– آرام بخش
– رفع سرفه
– رفع مشکلات تنفسی
– از بین بردن لخته خون
– از بین بردن کوفتگی
– از بین بردن التهابات کبد
– درمان رماتیسم
– مسکن
– درمان رگ به رگ شدگی
– از بین برنده لک

توجه داشته باشید که بذر این گیاه عاری از هر گونه آفت باشد . چون خیلی زود دچار آفت می شود ،  Wireworms، cutworms وmaggots  از جمله کرم های معروف این گیاه می باشد .

مضرات :

مصرف بذر این گیاه در دوران منعی ندارد اما بهتر است با پزشک مشورت شود ، اما مصرف گل این گیاه خطر سقط جنین دارد . مصرف این گیاه برای افرادی که زخم معده ، هموروئید بهتر است از مصرف این گیاه پرهیز کنند زیرا موجب تشدید آن می شد از همین مصرف گلرنگ چند هفته قبل هر گونه عمل جراحی ممنوع است .
این گیاه همچنین با آسپیرین ،clopidogrel ، diclofenac، ibuprofen،naproxen ،dalteparin ، warfarin تداخل دارد .

طرز مصرف :

گلرنگ را می توانید در غذا به عنوان رنگ دهنده استفاده کنید . همچنین می توانید گل های این گیاه را به صورت دمنوش با آب جوش به مدت ۱۰ – 15 دقیه دم کرده میل کنید .
از روغن این گیاه نیز می توانید استفاده کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید