با ثعلب بیشتر آشنا شوید

با ثعلب بیشتر آشنا شوید

ثعلب (Orchidaceae  ) نامی آشنا در صنعت بستنی سازی است  . ثعلب گیاهی است که پیاز زیر زمینی آن مورد استفاده قرار می گیرد این غده های زیر زمینی را

در فصل تابستان از داخل خاک خارج می کنند و پس از تمیز کردن آن خشک و پودر می کنند .
گیاه ثعلب ، گیاهی چند ساله است و دارای گل های آبی ، بنفش ، سفید و یا صورتی  رنگ خوشه ای می باشد . برگ های این گیاه پهن و برگ های زیرین به نوک باریک می شوند ، رنگ برگ های فوقانی قهوه ای می باشد . پیاز های زیر زمینی مورد استفاده این گیاه نیز دارای پوسته صورتی و داخل سفید می باشند و مزه ای ترش و شیرین دارد . محل رویش ثعلب در درون باغ ها و دشت ها است این گیاه از اواخر فروردین تا اوخر خرداد گل می دهد .

ثعلب در نقاط مختلف دارای نام های گوناگون می باشد ؛ خصیه الثعلب ، سعلب ، شاطریون ، سحلب ، ثعلب مصری ، ارکیده ، ارکید ، سه‌ برگ ، سالپ ، ونیله ، تولکی ، کوکره ، لومیری ، اورکیس ماسکولا ، سورقطون ، کوکهری و گل دختر ملکه آفتاب برخی از این نام ها هستند .

 

 

این گیاه انواع مختلفی دارد ؛ ثعلب خالدار ، ثعلب میمونی از آن جمله اند . ثعلب میمونی ارتفاعی برابر با ۴۵ سانتی متر با برگ های مستطیلی و گل هایی با رنگ قرمز و بنفش دارد . ظاهر این گل و نحوه چنیش گل و گلبرگ و برگ ها به گونه ای است که این گیاه ظاهری شبیه میمون دارد .

وجود ثعلب خالدار در ایران در استان های مازندران ، گیلان ، آذربایجان شرقی و غربی ، جنوب استان اردبیل ، نواحی شمالی استان تهران ، قزوین و زنجان گزارش شده است .
ثعلب دارای موادی چون هیدرات‌ کربن‌ ، قند ، مقداری‌ موسیلاژ شبیه‌ باسورین ‌، آمیدون‌ تغییرشکل‌ یافته ‌، مواد پروتئیدی‌ ، و در پودر به دست آمده مقدار زیادی‌ مواد لعابی‌ ( موسیلاژ ) و ماده‌ای‌ شبیه‌ صمغ‌ غربی‌ و نشاسته‌ و مواد رنگی‌ و مقدار کمی‌ املاح‌ معدنی‌ و مقدار جزئی‌ اسانس‌ است‌ که‌ پس‌ از خشک‌شدن‌ گیاه‌ به ‌صورت‌ کومارین‌ در می آید .

خواص ثعلب :

– تقویت نیروی جنسی
– حصبه
– سرماخوردگی
– ورم روده
– کم خونی
– جلوگیری از زود انزالی
– تقویت اعصاب
– درمان فلج
– لاغری
– التهاب سینه
– گرفتگی صدا
– رفع خستگی
– تقویت کودکان ضعیف
– درد عضلات
– حصبه
– ورم مثانه
– تشنج
– زیاد کننده اسپرم
– تقویت معده
توجه داشته باشید مصرف بیش از حد ثعلب نیز آسیب زننده بوده و موجب از بین رفتن تار های صوتی ، مضر بیماری وریکوسل ، سقط جنین و … می شود .

طرز تهیه ثعلب :

ثعلب را می توان در آب دم کرد تا نوعی ماده ژله ای به دست بیاید و همچنین می توان آن را با شیر کاکائو مخلوط کرد و مصرف کرد .

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید