مهم ترین خواص شنبلیله در طب سنتی

مهم ترین خواص شنبلیله در طب سنتی

شنبلیله گیاهی از دسته سبزیجات می باشد . این گیاه دارای خواص دارویی نیز می باشد . خواص شنبلیله دارای تنوع بسیاری است . در این مطلب قصد داریم با برخی از خواص این گیاه بیشتر آشنا شویم .

از جمله خواص شنبلیله می توان به کم خونی ، تب بر ، رفع شوره سر ، درمان اختلالات معده ، اختلالات تنفسی ، زخم های دهان ، گلو درد ، دیابت ، ضد التهاب ، بهبود گوارش ، مراقبت از مو ، بهبود کلیه ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، مراقبت در برابر آنفولانزا و … می باشد .

این گیاه یکساله بوده و در بیشتر نقاط جهان یافت می شود . این گیاه هم صورت تازه و هم به صورت خشک استفاده می شود . شنبلیله دارای موادی چون آهن ، منیزیم ، منگنز و مس ، همچنین ویتامین B6، پروتئین ، فیبر و … می باشد .

افزایش شیر :

در هند پزشکان این گیاه را برای افزایش شیر به مادران توصیه می کنند . این گیاه همچنین کیفیت شیر را نیز بهبود بخشیده و به سلامتی نوزاد بسیار کمک می کند .

قاعدگی و یائسگی :

شنبلیه به عنوان یک ماده قوی است که روند قاعدگی را آسان می کند . این گیاه درد های ناشی از قاعدگی را نیز کاهش می دهد . شما می توانید از این گیاه برای بازکردن انسداد قاعدگی استفاده کنید .
شنبلیله شامل ماده شیمیایی دیوسگنین ، ایزوفلاون استروژن است . این مواد سبب می شوند تا علائم یائسگی چون نوسانات خلقی ، افسردگی ، گرفتگی عضلات ، درد و گرسنگی غیر جلوگیری می کند .

کاهش کلسترول :

مطالعات نشان می دهد ، مصرف شنبلیله به کاهش سطح کلسترول کمک می کند . شنبلیله با کاهش سطح کلسترول از تصلب شرایین ، حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند . با کاهش کلسترول از لخته شدن خون نیز جلوگیری می شود .

 

خواص شنبلیله

کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی :

دانه های شنبلیله دارای ۲۵٪ گالاکتومانان می باشد . این ماده نوعی فیبر محلول است که به کاهش بیماری های قلبی عروقی کمک بسیاری می کند .

کنترل دیابت :

شنبلیله برای کاهش دیابت نوع دوم بسیار موثر است . مطالعات نشان می دهد ، اضافه کردن شنبلیله به رژیم غذایی سبب می شود تا ۵۴ درصد قند خون کاهش می یابد . اسید آمینه موجود در شنبلیله سبب تولید انسولین می شود . از این رو شنبلیله برای کنترل دیابت بسیار موثر است .

یبوست :

این گیاه به سبب دارا بودن فیبر موجب راحتی در دفع مزاج می شود . این گیاه برای درمان یبوست و اسهال و همچنین تسکین سوء هاضمه بسیار مفید است .

گلو درد :

شنبلیله دارای مقادیر زیادی موسیلاژ می باشد . موسیلاژ سبب تسکین درد گلو و کاهش سرفه می شود .

ضد سرطان :

از جمله خواص شنبلیله ضد سرطانی بودن ان است .شنبلیله دارای موادی است که از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند . این گیاه از ایجاد نمک های صفراوی در رود بزرگ جلوگیری می کند .

مضرات :

مصرف شنبلیله در دوران بارداری توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است به سقط جنین بینجامد . از مصرف بی رویه این گیاه نیز پرهیز کنید .

طرز مصرف :

شما می توانید از دانه شنبیله به عنوان ادویه در غذا استفاده کنید . از برگ های شنبلیله در غذا نیز استفاده می شود . همچنین کی توانید از برگ های خشک این گیاه دمنوش تهیه کرده و میل کنید .

 

خرید محصول


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید