هویج را در مصارف روزانه فراموش نکنید

هویج را در مصارف روزانه فراموش نکنید

هویج یکی از میوه های خوشمزه می باشد . از این میوه که اغلب به رنگ نارنجی است ، به صورت مستقیم و یا در سالاد ، سوپ و … نیز استفاده می شود . در زیر قصد داریم به با برخی از خواص هویج بیشتر آشنا شویم .

هویج دارای مزایایی چون جلوگیری از حملات قلبی ، جلوگیری از سرطان های خاص ، بهبود بینایی ، کاهش علائم پیری زودرس ، بهبود پوست ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، تقویت قلب ، ضد عفونی کننده ، سم زدا ، بهبود دهان و دندان و … می باشد .

هویج دارای ویتامین ها و مواد معدنی چون ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B8، اسید پانتوتنیک ، فولات ، پتاسیم ، آهن ، مس ، منگنز و … می باشد .

تقویت قلب :

طبق تحقیقاتی که در اسکاتلند صورت گرفته است . محققان دریافتند که مصرف روزانه هویج به طور متوسط ​​۱۱ درصد کلسترول خون را کاهش می دهد . کلسترول بالا عامل مهمی برای بیماری قلبی به شمار می رود . از این رو هویج می تواند تا یک سوم بیماری قلبی را کاهش دهد .

فشار خون :

هویج منبع غنی از پتاسیم می باشد . این ماده موجب باز شدن شریان ها و رگ های خونی می گردد . گردش خون خون می یابد . از این رو این میوه در کاهش و تنظیم فشار خون بسیار موثر است .

تقویت سیستم ایمنی :

هویج دارای توانایی ضد عفونی کننده و ضد باکتری دارد . این میوه غنی از ویتامین C بوده و موجب تحریک سلول های سفید خون می شود .

هضم راحت تر :

این میوه دارای فیبر بالایی می باشد . فیبر موجود در هویج موجب می شود تا غذا در سیستم گوارش به راحی حرکت کند . از این رو غذا زود تر هضم و دفع می گردد . همچنین این میوه از انواع بیماری های سیستم گوارش چون سرطان کولورکتال جلوگیری می کند .

 

هویج

پیشگیری از سرطان :

بتاکاروتن یکی از موادی است که با کاهش ابتلا به سرطان رابطه مستقیم دارد .مصرف روزانه ۱٫۷ تا ۲٫۷ میلی گرم بتاکاروتن از ابتلا به سرطان ریه تا ۴۰ درصد جلوگیری می کند .
در یک مطالعه جداگانه ، محققان دریافتند که خوردن هویج ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۲۴ درصد کاهش می دهد. مطالعه دیگری نشان می دهد که مصرف این میوه در زنان تا هشت برابر احتمال ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد .

بهبود چشم :

کمبود ویتامین A سبب کمبود نور می شود . هویج غنی از این ویتامین می باشد . از این رو مصرف این میوه برای بهبود بینایی و جلوگیری از شب کوری مفید می باشد . این میوه همچنین از بیماری های چشمی که در اثر کهولت سن ایجاد می شود جلوگیری می کند .

سلامت دهان :

هویج دارای ترکیبات ارگانیکی می باشد که به مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند . این میوه لثه ها را تحریک می کنند و باعث ایجاد بیش از حد بزاق می شود . بزاق باکتری ها و مواد خارجی را دفع کرده و به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید