زعفران یک گیاه دارویی قوی در آشپزخانه شما

زعفران یک گیاه دارویی قوی در آشپزخانه شما

زعفران یک ادویه معمولی است که از گلی به نام  زعفران (Crocus sativus) به دست آید. رشته های زعفران را از گل ها گرفته و خشک می کنند.

این رشته به رنگی نارنجی تا قرمز می باشد.از زعفران در بسیاری از غذاها برای بهبود رنگ غذا استفاده می شود.
این گیاه حاوی بیش از ۱۵۰ نوع از ترکیبات فرار از جمله کاروتنوئیدها، سافرانال، کروکین، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد بیوشیمیایی و همچنین مواد معدنی و ویتامین ها می باشد.
از زعفران به شکل خشک یا پودری استفاده می کنند.  فقط مقدار کمی از این ادویه برای اثر بخشی لازم است و حداکثر مصرف روزانه آن بین ۰٫۵ تا ۱ گرم می باشد.

مهمترین مزایای زعفران عبارتند از: بهبود تنفس، بهینه سازی سیستم گوارش، از بین بردن درد، بهبود خواب، کاهش خونریزی، تقویت سلامت قلب، افزایش گردش خون، جلوگیری از دیابت، تقویت استخوان ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی.

افزایش ایمنی:

اگر چه مردم اغلب از ادویه جات به عنوان ابزار آشپزی نگاه می کنند، اما آنها حاوی غلظت بالایی از مواد مغذی را نیز شامل می شوند. ویتامین C، اسید اسکوربیک برای سلامتی انسان مهم است، زیرا باعث تولید سلول های سفید خون می شود. سلول های سفید خون خط دفاع بدن در برابر بیماری ها محسوب می شود. همچنین برای تولید کلاژن، که برای تولید مثل سلولی در بدن ضروری است و همچنین به بهبود زخم، رشد عضلات، ترمیم رگ های خونی و تولید بافت جدید کمک می کند، بسیار مهم است.

افزایش گردش خون :

زعفران می تواند به عنوان تقویت کننده انرژی ، موثر عمل کند .این گیاه با افزایش گردش خون شما متابولیسم شما را افزایش می دهد. غلظت بالای آهن سبب گردش خون و رسیدن اکسیژن به اندام های بدن می شود. این کار باعث بهبود کارایی و عملکرد اندام های بدن برای فعالیت متابولیک سالم می شود و از علائم آنمی جلوگیری می کند.

محافظت از سلامت قلب :

بهبود سلامت قلب یکی از اهداف مهم برای سلامت انسان است و یک راه ساده برای انجام این کار این است که مصرف پتاسیم خود را افزایش دهید. پتاسیم به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند و فشار را از روی عروق خونی و شریان ها کاهش می دهد. کاهش فشار خون فشار را از سیستم قلبی عروقی کاهش می دهد. این فرایند می تواند مواردی مانند آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی را از بین ببرد.

کنترل دیابت :

سطوح قابل توجه منگنز می تواند به بدن کمک کند تا سطح قند خون بهینه سازی شود. دیابت یکی از خطرناک ترین و گسترده ترین مشکلات در دنیای امروز ما است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان با آن روبرو هستند. با تنظیم قند خون، انسولین و میزان گلوکز، می توانید به طور موثر از ابتلا به دیابت نوع  دو جلوگیری کنید و یا علائم آن را کنترل کنید.

کاهش اضطراب :

زعفران یک درمان شناخته شده برای از بین بردن افسردگی خفیف و بهبود خلق در کسانی که به طور منظم آن را مصرف می کنند، است. بسیاری از ترکیبات فعال زعفران بر روی سیستم غدد درون ریز تاثیر می گذارند و می توانند هورمون های مفید را تحریک کنند که سلامت ما را حفظ کنند.

تقویت قدرت استخوان ها :

برخی از مواد معدنی و ترکیبات آلی زعفران سبب جذب مواد مغذی به ویژه کلسیم می شوند. به حداکثر رساندن مقدار کلسیم در بدن می تواند سبب بهبود تراکم مواد معدنی استخوان ها و جلوگیری از شروع بیماری هایی مانند پوکی استخوان و دیگر بیماری های مربوط به سن شود.

بهبود عملکرد عصبی :

خانواده ویتامین B یکی از ویتامین هایی است که اغلب اهمیت آن در سلامت انسان نادیده گرفته می شود. محتوای بالایی از ویتامین   B6 موجود در ادویه زعفران می تواند به سیستم عصبی ما در درمان اختلالات کشنده و خطرناک کمک کند.

خواص ضدافسردگی :

تسکین درد یک خاصیت ارزشمند برای هر گیاه می باشد. این خاصیت آرام بخش می تواند به کاهش درد، کاهش اضطراب و استرس، بهبود خواب و کمک به کاهش درگیری ذهن و بدن کمک کند.

کاهش اختلالات معده :

یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین کاربردهای زعفران برای آرامبخشی معده است. ماهیت آرام بخش و ضد التهابی زعفران باعث آرام کردن معده می شود و التهاب را کاهش می دهد که باعث می شود چیزهایی مانند یبوست، نفخ، گرفتگی و سایر مشکلات جدی مانند زخم معده کاهش یابد.

درمان التهاب :

به عنوان یک ابزار موضعی که در ماساژ استفاده می شود، روغن زعفران می تواند درد در سراسر بدن را از بین ببرد . برای افرادی که از آسیب های ورزشی، آرتریت، نقرس و سایر شرایط التهابی رنج می برند، این گیاه یک درمان فوق العاده است. همچنین برای درمان زخم ها و زخم های موضعی، آنتی اکسیدان های موجود در آن می تواند سرعت روند بهبود را افزایش دهد.

مضرات زعفران :

مصرف زعفران در دوزهای بالا می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد، زیرا غلظت بالای مواد تشکیل دهنده فعال می تواند اثرات زیادی بر روی بدن داشته باشد. از عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از خشکی دهان، سرگیجه، تهوع، اضطراب، خستگی و تغییرات اشتها.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید