فواید شگفت انگیز کلم بروکلی

فواید شگفت انگیز کلم بروکلی

کلم بروکلی برای سلامت بسیار مفید است . این سبزی ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد . این گیاه دارای خواص بسیاری می باشد که در زیر به آن اشاره می کنیم .


بهبود سیستم گوارشی ، کاهش کلسترول ، سم زدایی بدن ، به حداکثر رساندن ویتامین و جذب مواد معدنی ، جلوگیری از واکنش های آلرژیک ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، محافظت از پوست ، پیشگیری از نقایص مادرزادی ، کاهش فشار خون ، از بین بردن التهاب و بهبود بینایی ، سلامت چشم و … از مهم ترین خواص کلم بروکلی می باشد .

از سرگل این گیاه برای مصارف خوراکی استفاده می شود . کلم بروکلی بومی کشورهای مدیترانه می باشد . امروزه این گیاه در اکثر کشور ها یافت می شود . در حال حاضر چین و هند از بزرگ ترین تولید کنندگان آن هستند . این کلم تقریبا در افریقا وجود ندارد ، بنابراین افریقا از مصرف کنندگان اصلی این کلم هستند .

ضد سرطان :

این کلم یک دارو طبیعی برای درمان انواع سرطان محسوب می شود .  کلم بروکلی برای درمان سرطان پستان ، سرطان رحم ، سرطان پروستات و سرطان اندام های داخلی مختلف مانند ریه ها ، روده بزرگ ، کبد ، کلیه ها و روده بسیار موثر است .
این خاصیت به سبب وجود موادی مانند ویتامین  C، ویتامین A و ویتامین  E، روی ، پتاسیم و برخی از اسیدهای آمینه است . این مواد موجب خاصیت ضد سرطانی این کلم می شوند .

سم زدایی :

این کلم دارای ویتامین C، گوگرد و اسید آمینه ی باشد . این مواد سبب زدودن سم از بدن می شود . همچنین این کلم رادیکال های آزاد را از بدن دور می کند . این گیاه اسید اوریک را نیز از بدن خارج کرده و خون را تصفیه می کند . از این رو از جوش ، خارش ، بثورات ، نقرس ، آرتریت ، روماتیسم ، سنگ کلیه ، بیماری های پوستی مانند اگزما و سخت شدن پوست نیز جلوگیری می کند .

مراقبت از پوست :

کلم بروکلی دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی چون  بتا کاروتن و ویتامین C می باشد . ای مواد سبب می شوند تا پوستی صاف و درخشان داشته باشیم . ویتامین A و K، اسیدهای چرب امگا ۳ ، ویتامین B کمپلکس و ویتامین  Eموجود در این کلم نیز موجب حفظ سلامتی پوست می شود .
این گیاه همچنین از رسیدن اشعه های مضر به پوست جلوگیری می کند .

اختلالات معده :

گفته می شود یبوست تاثیر بسزایی در اختلالات معده دارد . این گیاه دارای مقادیر بالایی فیبر می باشد . فیبر به حرکت غذا در دستگاه گوارش بسیار کمک می کند . منیزیم و ویتامین های موجود در کلم بروکلی نیز به هضم راحت غذا کمک بسیاری می کند .

بیماری های قلبی :

این گیاه دارای بتا کاروتن ، اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین های دیگر می باشد . این مواد موجب کاهش کلسترول در نتیجه تنظیم فشار خون می شود . پتاسیم موجود در این کلم گشاد کننده عروق می باشد و از سکته قلبی جلوگیری می کند .

مراقبت از چشم و آب مروارید :

لوتئین ، بتا کاروتن ، ویتامین A، فسفر و ویتامین های دیگر مانند  B،  Cو E موجود در کلم بروکلی برای سلامتی چشم بسیار خوب است . این مواد محافظت از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید محافظت می کند .

سلامت استخوان :

این کلم غنی از کلسیم و سایر مواد مغذی از قبیل منیزیم ، روی و فسفر، است . از این رو این کلم می تواند برای کودکان ، سالمندان ، زنان باردار و یا شیرده بسیار سودمند باشد

فشار خون بالا :

کروم یک ماده معندی بسیار مهم است که در این کلم به وفور یافت می شود . این ماده سبب تنظیم فشار خون می شود . از این رو افراد با فشار خون بالا بهتر است این کلم را در رژیم غذایی خود بگنجانند .

کم خونی :

کمبود آهن و پروتئین های خاصی از مهم ترین علل کم خونی هستند . کلم بروکلی غنی از هر دو از این است . از این رو یک درمان عالی برای کم خونی محسوب می شود .

 

کلم بروکلی

مضرات :

این گیاه دارای مضراتی خاصی نمی باشد . با این وجود از مصرف بی رویه آن خودداری کنید . در برخی افراد ممکن است این گیاه سبب آلرژیک شود .

طرز مصرف :

این کلم را می توانید به صورت پخته و خام مصرف کنید . می توانید آن را سرخ کرده و میل کنید . همچنین از این کلم در سالاد نیز می توانید استفاده کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید