فواید و مضرات دمنوش گزنه

فواید و مضرات دمنوش گزنه

گزنه گیاهی با خواص بسیار می باشد اما به اندازه خواص آن شناخته شده نمی باشد . از گزنه می توان دمنوشی خوشمزه تهیه کرد که درمان بسیاری از مشکلات شما است .

فواید دمنوش گزنه شامل درمان مشکلات ادراری ، کاهش فشار خون ، بهبود پوست و مو ، سلامت استخوان ، کاهش التهاب ، بهبود روند هضم و … می باشد . گزنه در طب سنتی دارای جایگاه ویژه ای می باشد .

دمنوش گزنه می تواند یک نوشیدنی قوی باشد و اثر سریع آن بر بدن عمدتا به دلیل فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گیاه است . دمنوش گزنه غنی از ویتامین A، B، C، D و K است . برگ سبز ، آن از نظر کلسیم و منیزیم ثروتمند است . همچنین گزنه حاوی ید ، آهن ، سیلیکون و پتاسیم است . آنتی اکسیدان های موجود در گزنه به تنهایی برای اثرات درمانی کافی هستند اما اثرات خاص این گیاه که در طول سال ها کشف شده است ، باعث جذابتر شدن آن شده است . 

درمان خوش خیم پروستات:

بسیاری از افراد مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات هستند ، که می تواند بر برخی از جنبه های ادراری و جنسی زندگی آنها تأثیر بگذارد . چند روش درمانی قابل اعتماد برای این بیماری وجود دارد . دمنوش گزنه برای به حداقل رساندن علائم و بهبود پروستات مفید است .

درمان آلرژی ها:

دمنوش گزنه می تواند برای درمان آلرژی ها از جمله کندو (بثورات)، که در اثر استفاده از دارو ، غذا، استرس یا سایر تحریک کننده ها ایجاد می شود ، استفاده شود . برگهای گزنه حاوی فلاونوئیدها هستند، مانند کومپفرل و کورستین، که به کاهش مقدار هیستامین تولید شده در بدن کمک می کند .

مراقبت از پوست:

چای گزنه به طور سنتی برای مراقبت از پوست در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد . آنتی اکسیدان های موجود در چای می تواند به سرعت بخشیدن به بهبود و جلوگیری از زخم در پوست کمک کند . بدین منظور شما می توانید دمنوش گزنه را بخورید یا دمنوش را خنک کنید ، سپس موضعی آن را روی پوست با یک پارچه بمالید .

کاهش فشار خون:

چای گزنه حاوی ترکیبات فنولی با خواص دیورتیک است که به کاهش فشار خون کمک می کند . محققان دریافته اند که بین فشار خون پایین و مصرف منظم دمنوش گزنه رابطه مثبت وجود دارد .

سلامت قلب:

اجزای ضد التهابی و همچنین پتاسیم موجود در گزنه می تواند به کاهش تنش در شریان ها و رگ های خونی کمک کند . این باعث افزایش گردش خون سالم و جذب اکسیژن می شود . بنابراین احتمال ابتلا به حمله قلبی ، سکته مغزی و سایر عوارض قلبی عروقی را کاهش می دهد .

درد های استخوانی:

ترکیبات فیتوتراپی موجود در دمنوش گزنه  بر درد مفصلی ، استئوآرتریت ، نقرس و سایر بیماری های روماتیسمی تاثیر می گذارد .  دمنوش گزنه همچنین موجب بهبود روند درمان پوکی استخوان می شود .

کاهش التهاب:

ترکیبات ضدالتهاب و ضد التهابی طبیعی موجود در گزنه موجب محبوبیت آن در طول تاریخ شده است . آیا استفاده از این دمنوش  برای تسکین درد عضله ، درد پشت ، سردرد ، هر گونه ضربه یا کبود شدن می تواند مفید باشد

دیابت را درمان می کند:

تحقیقات نشان می دهد که گزنه ضد قند خون است و توانایی تحریک ترشح انسولین دارد . نوشیدن چای می تواند به راحتی سطح گلوکز را کاهش دهد، هم در طول روز و هم بعد از خوردن غذا.

درمان مشکلات جنسی در مردان:

گزنه موجب افزایش سطح تستوسترون در مردان می شود .  مزایای سلامت جنسی گزنه شامل افزایش میل جنسی ، استقامت و پیشگیری از انزال زودرس است .

بهبود هضم:

طبیعت آنتی اکسیدان و ضد التهابی چای گزنه باعث می شود که در رابطه با مشکلات مربوط به گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، یبوست ، اسهال ، ناراحتی معده و … موثر باشد. همچنین موجب از بین رفتن کرم ها و انگل های روده ای می شود .

کاهش وزن:

دمنوش گزنه یک نوشیدنی قدرتمند  است که می توند سموم بدن را از بین ببرد و مواد مغذی را به بدن برساند . این نوشیدنی همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش داده و موجب لاغری می شود .

تقویت سیستم ایمنی:

دمنوش گزنه خواص قوی ضد قارچ و ضد باکتری دارد . فلاونوئیدها و کاروتنوئیدهای موجود در این دمنوش، همراه با غلظت بالا ویتامین C، این نوشیدنی را به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن  معرفی می کند .   این دمنوش همچنین با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند .

جلوگیری از اگزما و آکنه:

گزنه شامل سطوح بالایی از کلروفیل  است که موجب قلیایی شدن بدن و در نتیجه دفع سموم می شود . همچنین موجب حفظ رطوبت پوست می شود . علاوه بر این ، توانایی ضد درد ، ضد میکروبی و ضد التهابی دمنوش گزنده می تواند به کاهش علائم آکنه ، اگزما و سایر تحریکات پوستی شما کمک کند .

درمان تب یونجه:

نوشیدن دمنوش گزنه می تواند به درمان تب یونجه کمک کند و علائم آلرژی زا مانند عطسه و خارش را کاهش دهد و امراض را تسکین دهد . تب یونجه یک واکنش آلرژیک شایع ناشی از گرده یا گرد و غبار است .

مبارزه با مسائل تنفسی:

چای گزنه دارای توانایی های مسدود کننده هیستامین و خواص ضد التهابی است که به درمان آسم ، سینوزیت ، برونشیت و سایر مسائل تنفسی کمک می کند . همچنین گزنه یک دفع کننده و ضد انعقاد است که می تواند سرفه و سرماخوردگی را درمان کند .

درمان برای چشم پف:

یک درمان عالی برای چشمان پف کرده ، دمنوش گزنه است زیرا آب اضافی از بدن را از بین می برد . شما همچنین می توانید مایع سرد دمنوش گزنه را در چشمانتان بچرخانید چون خواص ضد آلرژی دارد. با این وجود قبل از این کار با پزشک مشورت کنید . درمان مشکلات قاعدگی
ویژگی های خاص دمنوش گزنه می تواند خونریزی بیش از حد در طول قاعدگی را کاهش دهد . طبیعت ضد دردش نیز در کاهش درد قاعدگی و گرفتگی عضلات کمک می کند .

مضرات و عوارض دمنوش گزنه :

برای زنان باردار توصیه نمی شود زیرا ممکن است منجر به نوسانات هورمونی شود که ممکن است برای رشد جنین خطرناک باشد . همچنین می تواند باعث انقباض رحم و سقط جنین شود .
همچنین اگر برگ های گزنه وحشی را برای استفاده شخصی خود برداشت می کنید، اطمینان حاصل کنید که خیلی دیر نشده باشد . زیرا اگر در زمان درست برداشت نشود می تواند به کلیه شما آسیب بزند .  
اگر دچار قند خون پایین هستید از مصرف آن بهتر است خودداری کنید .
اگر دچار فشار خون پایین هستید بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید .
گزنه دارای سطح بالایی از ویتامین K است که می اوند با داروهای ضد انعقاد در تداخل باشد .
می تواند موجب تهوع ، استفراغ یا درد معده شود .
دمنوش گزنه نباید با آرامبخش ها مصرف شود، زیرا بیش از حد باعث خواب آلودگی می شود .

قبل از اضافه کردن هر گونه داروی گیاهی جدید به رژیم غذایی خود، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید