آب بشقابی گیاه خودرو در انزلی

آب بشقابی گیاه خودرو در انزلی

آب بشقابی (Centell asiatica  ) نام گیاهی یک ساله از خانواده چتریان می باشد . این گیاه در قدیم در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار میگرفته به گونه ای که ان را موجزه حیات نامیدند .

دکتر فرانکو ژیگون ، استاد طب سنتی می‌گوید : « گیاه آب بشقابی تولید کلاژن را تحریک می‌کند و به این ترتیب از پیری پوست پیشگیری به عمل می‌آورد. این گیاه پرخاصیت روی بافت‌های رابطی که مراقبت از پوست را تضمین می‌کنند تأثیر گذاشته و باعث تقویت پوست می‌شود »
ریچارد لوکاس در کتابی که در سال ۱۹۶۶ درباره گیاه اب بشقابی نوشته است مدعی شده است که این گیاه دارای ویتامینی برای جوانی به نام ویتامین ایکس است .
این گیاه بومی آسیای شرقی ، هندوستان ، چین ، اندونزی ، سریلانکا و جنوب آفریقا می باشد که در درمان انواع بیماری ها از آن استفاده  می شد . این گیاه همچنین در تالاب انزلی نیز یافت می شود که به صورت خود رو می روید .

خواص :

– جلوگیری از پیری پوست ، با استفاده از تولید کلاژن در پوست
– تقویت پوست
– افزایش هوش
– طولانی شدن عمر
– بهبـود زخـم و سوختگی
– بی خوابی
– التهابات پوست
– جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از اشعه خورشید
– تقویت حافظه
– صرع
– رماتیسم
– جذام
– سفیلیس
– ضد باکتری
– ضد ویروس
– ضد اضطراب
– بهبود گردش خون
– جلوگیری از رشد سرطان سینه
– از بین بردن تومور
– کمک به سم زدایی ناشی از ترک اعتیاد

مضرات :

از مصرف زیاد این گیاه باید پرهیز کرد زیرا ممکن است سبب ایجاد مشکلات و عوارضی شود . همچنین این گیاه ممکن است موجب ایجاد آلرژی شده و دستگاه گوارش را نیز ضعیف کند .
همچنین مصرف آن به مردان توصیه نمی شود زیرا به سبب اثرات ضد تسترونی که دارد موجوب ناباروری در مردان بشود . اما مصرف آن در دختران مشکلی ایجاد نمی کند .

 

طرز مصرف :

برای تهیه جوشانده این گیاه لازم است برگ وساقه این گیاه را به همراه آب بگذارید تا بجوشد . پس از ۱۰ دقیقه که جوشید از روی حرارت برداشته اجازه دهید ، سرد شود ، آنگاه ان را صاف کرده و میل کنید . حداکثر می توانید روزی ۳ مرتبه در ۳ وحده غذایی میل کنید .
مچنین می توانید از این گیاه دمنوش تهیه کنید و میل کنید . بدین صورت که آب جوش را روی برگ های خشک یا تر این گیاه ریخته و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم بکشد .
در کشور های شرق آسیا نیز از این گیاه در سالاد و غذا های خود نیز استفاده می کنند .
در کشور ویتنام نیز از آب بشقابی نوعی نوشابه انرژی زا (اسپرینگ رول) تهیه می کنند .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید