خواص دارویی گیاه شبدر قرمز

خواص دارویی گیاه شبدر قرمز

شبدر قرمز (Trifolium Pratense ) گیاهی دارویی و چند ساله می باشد . این گیاه علفی ارتفاعی برابر با ۱۵ تا ۷۰ سانتی متر دارد .

برگ های شبدر قرمز بیضی شکل و دارای سه برگچه است از این رو در قرون وسطی بسیار مورد تقدس قرار می گرفته است . شبدر قرمز گل های لوله ای شکل به رنگ های صورتی و بنفش دارد . این گیاه بومی آمریکای شمالی بوده و در اروپا ، آسیا و آفریقا نیز می روید و علاقه به رشد در مناطق معتدله کره زمین دارد . این گیاه دارویی برای علوفه دام نیز استفاده می شود . از گل و برگ های این گیاه در طب سنتی استفاده می شود . در این گیاه ترکیباتی چون تریفولین ، ایزوتریفولین ، اسانس روغنی ، سلیس ، آهن ، فسفر ، گوگرد ، پتاسیم ، منیزیم ، منگنز ، روی ، مس ، سرب ، نیکل و کبالت وجود دارد . شبدر قرمز از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است  .

خواص :

– ضد سرطان
– تصفیه خون
– ضد سرفه
– تسکین درد های عضلانی
– مسهل
– بهبود تورم های پوستی
– تسکین آسم
– درمان آرتروز
– درمان رماتیسم
– ورم بیضه
– تقویت قلب
– ضد تشنج
– بهبود زخم
– ضد خارش ؛ بدین منظ.ر شبدر را کوبیده روی زخم قرار دهید .

مضرات :

استفاده عادی و معمول از این گیاه مضراتی ندارد ، اما مصرف بیش از حد و بی رویه آن مضر بوده و دارای عوارضی است .

طرز مصرف :

از این گیاه در انواع داروهای گیاهی و قرص ها استفاده می کنند .
از گل و برگ های این گیاه نیز می توانید دمنوش تهیه کنید . بدین صورت که گیاه خشک یا تر را به همراه آب جوش روی حرارت غیر مستقیم به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار داده تا دم بکشد . آنگاه صاف کرده و میل کنید .
همچنین می توانید جوشانده ای از این گیاه تهیه کنید . بدین منظور شبدر را به همراه آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد . پس از مدتی صاف کرده و میل کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید