خواص دانه چیا در طب سنتی

خواص دانه چیا در طب سنتی

دانه چیا از گل گیاه چیا، که بومی مکزیک و گواتمالا است، به دست می آیند. این گیاه دارای خواصی است که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

چیا (Salvia columbariae و Salvia Hispanica) از خانواده نعناع می باشد. "چیا" به معنای "قدرت" در زبان مایا بود. دانه های این گیاه ظاهری به شکل کنجد دارد. این دانه های جزو غذاهای اصلی بومیان منطقه محسوب می شد که با گذشت زمان مصرف آن کم و کمتر شد. در پایان قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، گندم و ذرت جایگزین این دانه ها شدند. ایز این رو گندم، برنج، ذرت، سیب زمینی آروده شد. اولویت کلی غذا در طول سالها تغییر کرد. دانه های چیا تا مدت ها حتی تا همین اواخر فراموش شدند. آغاز قرن بیستم، شروع احیای دانه های چیا بود و مردم دوباره به مصرف این دانه ها روی آوردند.

با توجه به  USDA، دانه های چیا حاوی کلسترول بوده و منبع خوبی از انرژی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات و فیبر رژیمی هستند. این دانه ها همچنین حاوی مواد معدنی چون کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم و غنی از ویتامین هایی مانند ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین ، ویتامین E و A، سدیم و روی می باشد. دانه های چیا نیز منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها همچون  فلاونول گلیکوزید، اسید کلروژنیک، اسید کافئیک، کپسفور، کورستین، میریستین و اسید لینولینیکنیز می باشد.

دانه چیا دارای فوایدی چون مراقبت از پوست، کاهش وزن، کاهش سطح کلسترول، حفظ سلامت قلب، کنترل دیابت ، بهبود سیستم گوارش ، کنترل فشار خون بالا، جلوگیری از پوکی استخوان و آرتریت، درمان سرطان و کمک به حاملگی می باشد. این دانه ها همچنین سبب افزایش انرژی برای ورزشکاران در سراسر جهان می شود.

جلوگیری از بیماری های قلبی :

یک مطالعه توسط دانشگاه آریزونا نشان می دهد که مصرف دانه چیا سطح HDL یا کلسترول خوب را افزایش و سطح کلسترول بد را کاهش می دهد. این دانه ها منبع اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید آلفا لینولنیک در جهان هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

مراقبت از پوست :

این دانه ها با داشتن ظرفیت آنتی اکسیدانی بالا می توانند سلول های پوست را ترمیم و از آسیب بیشتر جلوگیری کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ در حفظ رطوبت در پوست، جلوگیری از خشکی، تاخیر در پیری و جلوگیری از ایجاد چین و چروک ها کمک می کنند. دانه های چیا به علت خواص ضد التهابیشان برای درمان آکنه نیز استفاده می شود.

تقویت سلامت دستگاه گوارش :

این دانه ها حاوی فیبر غذایی بوده که  برای تنظیم حرکات روده مفید می باشد. همچنین این خاصیت حفظ سلامتی کلیه دستگاه گوارش کمک میکند. همچنین پس از مصرف، این دانه ها یک ماده ژل مانند در معده ایجاد می کنند که به عنوان یک ماده پر بیوتیک عمل می کند و به رشد باکتری سالم در روده کمک می کند.

کنترل دیابت :

نشاسته ها و کربوهیدرات های موجود در دانه های چیا در مقایسه با غذاهای متعارف به آرامی آزاد می شوند. بنابراین برای افراد مبتلا به دیابتی نوع ۲ ایده آل هستند زیرا سطح قند خون پس از صرف غذا افزایش نمی یابد.

جلوگیری از پوکی استخوان :

مقدار کلسیم موجود در دانه های چیا زیاد می باشد. دانه ها همچنین حاوی بور هستند. این کمک می کند تا کلسیم متابولیزه شود، که برای بهبود عملکرد بدن و سلامت استخوان ضروری است. این خواص برای جلوگیری از پوکی استخوان و انعطاف پذیری کلی بدن مورد نیاز است.

بهداشت دهان و دندان :

دانه های چیا، غنی از کلسیم، فسفر و روی است که برای دندان ها بسیار مفید می باشد. مصرف این دانه ها به سلامت دندان ها کمک می کند. همچنین به بهبود بوی نفس شما کمک می کند.

کنترل وزن :

مواد مغذی موجود در دانه های چیا می توانند نقش مهمی در کنترل وزن افراد در طول زمان داشته باشند. همچنین، این این دانه ها اشتها را کنترل می کنند و برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند می تواند مفید باشد.

جلوگیری از خستگی :

دانه های چیا منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در کنترل ضعف مرتبط با سن و خستگی موثر می باشد.

کنترل فشارخون :

مصرف منظم این دانه ها برای کنترل فشار خون می تواند موثر باشد. مطالعات نشان داد که دانه های چیا کنترل فشار خون را تا ۴ ± 6 درجه کنترل می کنند. همچنین مصرف این دانه ها سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

جلوگیری از آرتروز :

دانه چیا سطح بالایی از اسید آلفا لینولنیک (ALA) دارند که می توانند به راحتی به اسیدهای چرب امگا ۳ تبدیل شوند تا به عنوان یک کنترل کننده التهابی ایده آل عمل کنند. مصرف روزانه حدود ۴ گرم اسید آلفا لینولنیک (ALA) برای جلوگیری از آرتریت کافی است.

مراقبت از چشم :

دانه چیا دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری در مقایسه با دانه های سالمون یا کتان هستند. اسید چرب امگا نقش کلیدی در جلوگیری از نشانه های سندرم خشک چشم (DES) و کاهش التهاب در چشم دارند. بنابراین، مصرف منظم این دانه ها چشم شما را سالم نگه می دارد.

کمک در بارداری :

این دانه ها یک غذای ایده آل برای زنان باردار می باشد و در رشد مغز کودک کمک می کنند. این دانه ها حاوی مواد مغذی بوده و سطح انرژی را افزایش می دهند. ماهی که منبع خوبی از امگا ۳ است، گاهی اوقات می تواند سلامت نوزاد را بخاطر وجود سطح جیوه بالا تهدید کند. بنابراین دانه های چیا یک گزینه امن برای همه مادران است. همچنین این دانه ها قند خون خود را کنترل می کنند و از مشکلات جنین جلوگیری می کنند.

مضرات دانه چیا :

دانه چیا ممکن است باعث ایجاد خارش، کندوی، استفراغ و اسهال شود. اگر بیش از حد از این دانه ها میل کنید، ممکن است سبب مشکلات معده شوید.
مطالعات بحث برانگیزی در مورد تاثیر این دانه ها بر روی سرطان وجود دارد که می گویند دانه ها خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند.
دانه های چیا برای درمان فشارخون پایین شناخته شده اند. بنابراین افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این دانه ها اجتناب کنند، زیرا خطر افت فشار خون وجود دارد.


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید