درختچه معطر به لیمو

درختچه معطر به لیمو

یکی از گیاهان بسیار مفید که عطری بی نظیر دارد ، گیاه به لیمو (Lemon verbena  ) است . به لیمو درختچه ای با ارتفاع ۲ متر می باشد که برگ های باریک و سر نیزه ای دارد ، طول هر کدام از این برگ ها ۷-۱۰ سانتی متر می باشد . علت نام گذاری این گیاه به سبب عطر این گیاه به میوه لیمو است .


به لیمو در اصل متعلق به کشور آمریکای جنوبی است و در کشور های دیگری چون آرژانتین ، شیلی و پرو نیز به طور طبیعی رویش می یابد . این گیاه به تدریج به کشور های دیگر برده شد و اکنون در ایران در استان های شمال کشور نیز کشت و برداشت می شود . از به لیمو به سبب عطر فوق العاده ای که دارد در صنعت عطر سازی نیز استفاده می شود . برگ و گل به لیمو خواص دارویی دارد .

خواص :

– درمان سوء هاضمه
– نفخ و تقویت معده ؛ استفاده از چای این گیاه
– سردرد
– دردهای عصبی و میگرن
– سرگیجه
– پیشگیری از سرماخوردگی
– تقویت حافظه
– آرامش بخش
– ضد باکتری ؛ به سبب وجود مواد اسیدسیتریک ، کلسیم ، منیزیم ، ویتامین C، بیوفلاونوئید ، پکتین  و لیمونن
– ضد حشرات
– تقویت دستگاه گوارشی ؛ استفاده از دمنوش این گیاه
– درمان سوء هاضمه
– دردهای عصبی
– درمان بی خوابی

 

 

طرز تهیه :

برای تهیه دم نوش این گیاه یک قاشق غذاخوری برگ به لیمو را درون آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.

توجه :

به لیمو برای زنان شیرده و در بیماران دچار نارسایی کلیوی باید با احتیاط و با مشورت پزشک مصرف شود .همچنین به لیمو در برخی افراد حساسیت پوستی ایجاد می کند بنابراین در ابتدا باید با مقدار کم مصرف شود . برگ و اسانس به لیمو را باید دور از نور، در جای خنک و سربسته نگهداری کرد. این نکته حائز اهمیت است که شربت به لیمو هیچ گونه ارتباطی با گیاه به لیمو ندارد و تنها به سبب استفاده از میوه لیمو این نام را به خود اختصاص داده است .

 


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید