فواید اسانس ریحان

فواید اسانس ریحان

ریحان گیاهی پرطرفدار است که در سبزی خوردن نیز یافت می شود. این گیاه همانند دیگر گیاهان دارای فواید و مضراتی می باشد.

اسانس ریحان یکی از راه های مصرف از فواید این گیاه می باشد. اسانس ریحان در اروپا، آسیای مرکزی، هند و آسیای جنوب شرقی بسیار محبوب است. این گیاه همچنین برای درمان مشکلات پوستی بسیار مفید است از این رو در لوازم آرایشی نیز به مصرف می رسد.
مزایای  اسانس ریحان شامل توانایی آن در درمان تهوع، بیماری های حرکتی، سوء هاضمه، یبوست، مشکلات تنفسی و دیابت است. روغن ریحان همچنین منبع خوبی از ویتامین A، منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم است.

بهبود هضم :

از آنجایی که روغن ریحان دارای ویژگی های هیدرولیکی است، از آن برای درمان سوء هاضمه، یبوست، گرفتگی معده و فتق استفاده می شود. همچنین برای درد در معده و روده بسیار موثر است.

جلوگیری از سرماخوردگی :

اسانس ریحان در جلوگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و تب موثر است. با توجه به ماهیت ضد اسپاسم، آن اغلب برای درمان علائم سرفه نیز استفاده می شود. علاوه بر عملکرد آن در از بین بردن سرفه، همچنین می تواند برای درمان آسم، برونشیت و عفونت های سینوسی استفاده شود.

درمان عفونت ها :

روغن ریحان برای درمان انواع عفونت هایی مانند برش، زخم، عفونت های پوستی و عفونت های مثانه به علت خواص ضد باکتری آن مفید است. همچنین برای عفونت های ویروسی که به بدن حمله می کنند و همچنین می تواند از طریق زخم های دیگر وارد شود، مفید است.

کاهش استرس :

با توجه به ماهیت آرام بخش اسانس ریحان، از آن را به طور گسترده ای در آروماتراپی استفاده می شود. این اسانس دارای اثرات طراوت بخشی است که برای درمان تنش عصبی، خستگی ذهنی، میگرن و افسردگی استفاده می شود. استفاده منظم از این روغن سبب افزایش قدرت ذهنی می شود.

بهبود گردش خون :

اسانس ریحان گردش خون را بهبود می بخشد و به افزایش و بهینه سازی عملکرد بدن کمک می کند.

کاهش درد :

اسانس ریحان یک ضد درد است و درد را تسکین می دهد. به همین دلیل است که این اسانس اغلب در درمان آرتریت، زخم، سوختگی، کبودی، آسیب های ورزشی، بازیابی جراحی و سردرد استفاده می شود.

درمان خارش:

اسانس ریحان برای درمان خارش ناشی از گزش و نیش زنبور عسل، حشرات و حتی مارها می تواند موثر باشد.

مضرات :

زنان باردار و شیرده از مصرف این اسانس خودداری کنند.

 

این اسانس را می توانید مخلوط با اسانس های دیگر همچون اوکالیپتوس، رزماری، اسطوخودوس، لیمو، ترنج، مریم گلی


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید