مزایای جالب توجه ذرت

مزایای جالب توجه ذرت

ذرت گیاهی است که بومی مکزیک می باشد . این گیاه امروزه به شکل های مختلف در سراسر جهان یافت می شود .


ذرت نه تنها کالری لازم برای متابولیسم سالم و روزانه را فراهم می کند بلکه منبع غنی از ویتامین A ، B، E  و بسیاری از مواد معدنی است . همچنین حاوی فیبر بالا بوده که در سلامت گوارش موثر می باشد . در زیر به توضیح مختصری از خواص ذرت خواهیم پرداخت .

جلوگیری از هموروئید:

این گیاه حاوی فیبر بوده و یک فنجان ذرت به میزان ۱۸٫۴٪ از مقدار مصرف روزانه فیبر را تامین می کند . فیبر برای حل مشکلات گوارشی بسیار موثر می باشد . از این رو مصرف ذرت به  کاهش مشکلات گوارشی مانند یبوست و هموروئیدو همچنین کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک می کند .
فیبر، فشردگی حرکت روده را افزایش می دهد که باعث حرکت پرشتوال و تولید آب معدنی و صفرا می شود . همچنین می تواند حجم زیادی را به مدفوع بسوزاند ، که می تواند احتمال سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و اسهال را کاهش دهد .

تقویت رشد بدن:

ذرت غنی از ویتامین B، به خصوص تیامین و نیاسین است .  تیامین برای حفظ سلامت عصبی و عملکرد بدن ضروری است . کمبود نیاسین می تواند منجر به اسهال ، دمانس و درماتیت شود که معمولا در افراد دارای سوء تغذیه مشاهده می شود . این گیاه همچنین یک منبع خوب پتوتنیک اسید است که ویتامین ضروری برای متابولیسم بن است .
کمبود فولیک اسید در زنان باردار منجر به تولد نوزادان کم وزن می شود و همچنین ممکن است موجب نقص در لوله عصبی جنین شود . ذرت درصد زیادی از نیاز روزانه فولات را فراهم می کند، بنابراین از این وضعیت جلوگیری می شود . هسته این گیاه غنی از ویتامین E، یک آنتی اکسیدان طبیعی است که برای رشد و محافظت بدن از بیماری ها ضروری است .

افزایش وزن:

ذرت یک منبع غنی از کالری است و محتوای کالری آن ۳۴۲ کالری در هر ۱۰۰ گرم است که یکی از بالاترین میزان برای غلات است . به همین دلیل است که اغلب از آن برای افزایش سریع وزن استفاده می شود .

تامین مواد معدنی بدن:

ذرت حاوی مواد معدنی فراوانی است که موجب تقویت بدن است . فسفر، منیزیم ، منگنز ، روی ، آهن و مس در تمام انواع ذرت یافت می شود. همچنین حاوی مواد معدنی رسی مانند سلنیوم نیز است . فسفر برای تنظیم رشد طبیعی، سلامت استخوان و عملکرد کلیه ضروری است . منیزیم برای حفظ ضربان قلب طبیعی و برای افزایش تراکم معدنی استخوان ضروری است .

جلوگیری از سرطان:

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه کرنل ، ذرت یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است که با رادیکال های آزاد کننده سرطان مبارزه می کند . برخلاف بسیاری از غذاهای دیگر، پخت و پز سبب افزایش تعداد آنتی اکسیدان های قابل استفاده در ذرت می شود. همچنین منبع غنی از یک ترکیب فنلی به نام Ferulic acid است که عامل ضد سرطان زا است که در مبارزه با تومورهایی که سرطان سینه و کبد را هدایت می کند، موثر است . آنتوسیانین ها، که در ذرت بنفش یافت می شوند ، به عنوان مواد منفجره عوامل سرطان زا عمل می کنند.

محافظت از قلب:

بر طبق گفته محققان، روغن ذرت دارای اثرات ضد اترئونیک بر روی کلسترول است . بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد . روغن ذرت بهترین راه برای بهبود سلامت قلب است ، زیرا دارای ترکیبات اسید چرب بهینه است . اسیدهای چرب امگا ۳ برای دور کردن LDL یا کلسترول بد و ترمیم قلب مفید است . همچنین از مسدود شدن شریان های قلبی و فشار خون بالا که سبب حمله قلبی هستند نیز جلوگیری می کند .

جلوگیری از کم خونی:

ذرت به جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود ویتامین کمک می کند. همچنین دارای سطح قابل توجهی از آهن است که یکی از مواد معدنی ضروری برای تشکیل گلبول های قرمز جدید است . کمبود آهن یکی از علل اصلی کم خونی است .

چشم و مراقبت از پوست:

ذرت زرد یک منبع غنی از بتا کاروتن است که ویتامین A را در بدن تشکیل می دهد و برای حفظ بینایی و پوست ضروری است . ویتامین A می تواند سمی باشد اگر بیش از حد و به صورت مستقیم مصرف شود، بنابراین مصرف آن از طریق تبدیل بتا کاروتن ایده آل می باشد . همچنین به سلامت پوست و غشاهای مخاطی و نیز تقویت سیستم ایمنی کمک خواهد کرد .

مضرات:

ذرت مقدار زیادی اسید چرب دارد، بنابراین برای افرادی که در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند، ذرت می تواند دردسر ساز باشد . همچنین این گیاه دارای شکر بالا بوده که موجب افزایش وزن می شود .

 

از این گیاه می توانید به اشکال گوناگون چون تهیه سالاد ، بخارپز ، خام و … استفاده کنید .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید