از برنج قهوه ای چه می دانید

از برنج قهوه ای چه می دانید

برنج قهوه ای چیست ؟

شاید شما هم تاکنون با نام برنج قهوه ای برخورد کرده باشید و با این سوال که برنج قهوه ای چه نوع برنجی است مواجه شده باشید .

باید بگویم که برنج قهوه ای ، نوع خاصی از برنج نیست بلکه در فرانید اماده سازی در کارخانه با برنج سفید تمایز دارد . دانه های جو از چندین لایه تشکیل شده اند . در کارخانه برنج ، تمامی این لایه ها برداشته تا برنج سفید به دست آید . حال اگر تنها یک لایه را بردارند و باقی لایه ها باقی بماند، برنجی که به دست می آید ، برنج قهوه ای نامیده می شود .

برنج قهوه ای غنی از مواد معدنی ضروری مانند منگنز ، آهن ، روی ، فسفر ، کلسیم ، سلنیوم ، منیزیم و پتاسیم است. ثروت ویتامین آن شامل ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، فولات ، ویتامین E و ویتامین K می باشد. این برنج غنی از فیبر و پروتئین نیز می باشد .

این برنج به سبب داشتن لایه های بیشتر فواید بیشتری نسبت به برنج سفید دارد که در این قسمت به معرفی آنها خواهیم پرداخت .
مزایای برنج قهوه ای شامل عملکرد بهتر سیستم قلبی عروقی ، سیستم گوارش ، مغز و سیستم عصبی است . همچنین با دارا بودن آنتی اکسیدان های قدرتمند از طیف وسیعی از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، کلسترول LDL، استرس ، افسردگی و اختلالات پوستی تسکین جلوگیری می کند . از طرفی اثبات شده است که این برنج در درمان بیماری هایی مانند سرطان ، چاقی ، دیابت ، اختلالات نوروژنیک و بی خوابی نیز می تواند موثر باشد . .

از برنج قهوه ای نیز مانند برنج سفید می توان غذاهای مختلفی تهیه کرد .

دیابت را کنترل می کند :

این برنج برای افراد دیابتی و افراد هیپرگلیسمی مفید است . این برنج دارای شاخص گلیسمی پایین است که در کاهش فشار انسولین کمک می کند و باعث تثبیت سطح قند خون در بدن می شود . مطالعات تطبیقی ​در این زمینه نشان داد که غنی از اسید فیتیک، فیبر و پلی فنل ضروری است . در واقع این یک کربوهیدرات پیچیده است که در کاهش تولید شکر نسبت به برنج سفید کمک می کند . انجمن دیابت آمریکا همچنین برنج قهوه ای را به جای برنج سفید توصیه می کند  .

فعالیت آنتی اکسیدانی :

برنج قهوه غنی از آنتی اکسیدان های قوی است از این رو از  آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند . همچنین حاوی آنتی اکسیدانی مهمی به نام سوپراکسید دیسموتاز است که سلول ها را از آسیب اکسیداسیون در فرایند تولید انرژی محافظت می کند . یک مطالعه  در مورد برنج سفید و قهوه ای نشان می دهد که برنج قهوه ای از بیماری های قلبی عروقی نیز پیشگیری میکند .

ضد چاقی :

برنج قهوه ای در مبارزه با چاقی نقش دارد . این برنج حاوی منگنز است که به ترکیبات به کاهش شاخص توده بدن و چربی تاثیر مثبت دارد .

جلوگیری از آلزایمر :

برنج قهوه ای به درمان بیماری های عصبی مانند آلزایمر کمک کند. برنج قهوه ای در مهار آنزیم مضر مثر بوده برای اختلالات مغزی مانند ضعف و آمنیازی مفید است .

کاهش فشار روحی در زنان شیرده :

این برنج برای سلامت روحی مادران شیرده مفید است . یک مطالعه بیانگر نتایج مثبت در زنان با توجه به کاهش اختلالات خلقی ، مراحل افسردگی و خستگی را نشان داده است . همچنین نشان می دهد که مصرف برنج قهوه ای در طی شیردهی موجب افزایش توانایی بدن و مقاومت در برابر استرس و افزایش ایمنی بدن می شود .

بهبود گوارش :

برنج قهوه ای یک عنصر مفید است که می تواند به رژیم غذایی روزانه برای داشتن یک سیستم گوارش سالم اضافه شود . فیبر موجود در آن کمک می کند تا عملکرد روده را تنظیم شود . محتوای فیبر همچنین از یبوست و کولیت جلوگیری می کند .

تقویت سلامت قلب :

برنج قهوه ای غنی  از سلنیوم است که برای قلب مفید است . مصرف دانه های جامد مانند به کاهش انسداد شریان ها با ایجاد پلاکت کمک می کند . این اقدام محافظتی، خطر ابتلا به اختلالات قلبی مانند فشار خون بالا و بیماری های عروقی را کاهش می دهد. مطالعات  در این زمینه نشان می دهد که بافت اطراف دانه برنج قهوه ای تنظیم فشار خون بالا و آترواسکلروز نقش دارد .

جلوگیری از سرطان:

برنج قهوه ای در جلوگیری از سرطان کولون، سرطان پستان و لوسمی مفید است . این اثر مفید می تواند به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی و محتوای فیبر بالا در آن باشد . محتوای فیبر موجود در این برنج سموم را دفع کرده و عوامل سرطان زا خارج می شوند . با بررسی ویژگی های برنج قهوه ای مشخص شد که سبوس آن حاوی فنل های ضروری مانند تریکین، اسید فرولی و اسید کافئیک است که در سطوح بسیار پایین تر در برنج سفید وجود دارد . این اجزای فنولی در مهار تکثیر کولون و سلول های سرطانی پستان مفید هستند .


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید